Tytuł badania: |
Recepcja i realizacja społeczna poglądów M. Grzegorzewskiej na osobowość nauczyciela-wychowawcy wśród pedagogów specjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
1989 |
Badacz: |
Helena Łaś |
Abstrakt: |
Celem badania było odpowiedzenie na następujące pytania: Jakie są najczęstsze motywy pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo? Jakie jest rozumienie wśród nauczycieli pojęcia służby społecznej oraz jak realizuje się wynikające z niego treści? Jakie stanowisko zajmują pedagodzy specjalni w sprawie samokształcenia? Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry pedagog specjalny? Badaniem metodą sondażu diagnostycznego i techniką ankiety objęto nauczycieli i wychowawców pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Przeanalizowano 106 ankiet. Wyniki wykazały, że nauczyciele, podejmując pracę z dziećmi upośledzonymi, kierują się przede wszystkim zainteresowaniem dziećmi niepełnosprawnymi (37% badanych) i względami humanitarnymi (33%). Większość badanych traktowała służbę społeczną jako posłannictwo, wychodzące poza ramy zajęć wychowawczych (86 osób). Powszechna była akceptacja samokształcenia – aż 91% badanych akcentowało jego znaczenie w poszerzaniu własnej wiedzy, a także w tworzeniu cech osobowości warunkujących efektywną pracę z dzieckiem niepełnosprawnym. Wyniki badań potwierdziły poglądy M. Grzegorzewskiej dotyczące olbrzymiego wpływu osobowości nauczyciela na realizację celów i zadań rewalidacji. |
Deskryptory TESE: |
osobowość, wychowawca, zawód nauczyciela, nauczyciel kształcenia specjalnego, kształcenie specjalne, motywacja, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna |
TESE descriptors: |
personality, educational childcare staff, teaching profession, SEN teacher, special needs education, motivation, disability, intellectual disability |
Publikacje: |
- Łaś, H. (1991). Recepcja i realizacja społeczna poglądów M. Grzegorzewskiej na osobowość nauczyciela-wychowawcy wśród pedagogów specjalnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 93-98.
|