BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Recepcja i realizacja społeczna poglądów M. Grzegorzewskiej na osobowość nauczyciela-wychowawcy wśród pedagogów specjalnych
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Helena Łaś
Abstrakt:

Celem badania było odpowiedzenie na następujące pytania: Jakie są najczęstsze motywy pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo? Jakie jest rozumienie wśród nauczycieli pojęcia służby społecznej oraz jak realizuje się wynikające z niego treści? Jakie stanowisko zajmują pedagodzy specjalni w sprawie samokształcenia? Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry pedagog specjalny? Badaniem metodą sondażu diagnostycznego i techniką ankiety objęto nauczycieli i wychowawców pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Przeanalizowano 106 ankiet. Wyniki wykazały, że nauczyciele, podejmując pracę z dziećmi upośledzonymi, kierują się przede wszystkim zainteresowaniem dziećmi niepełnosprawnymi (37% badanych) i względami humanitarnymi (33%). Większość badanych traktowała służbę społeczną jako posłannictwo, wychodzące poza ramy zajęć wychowawczych (86 osób). Powszechna była akceptacja samokształcenia – aż 91% badanych akcentowało jego znaczenie w poszerzaniu własnej wiedzy, a także w tworzeniu cech osobowości warunkujących efektywną pracę z dzieckiem niepełnosprawnym. Wyniki badań potwierdziły poglądy M. Grzegorzewskiej dotyczące olbrzymiego wpływu osobowości nauczyciela na realizację celów i zadań rewalidacji.

Deskryptory TESE: osobowość, wychowawca, zawód nauczyciela, nauczyciel kształcenia specjalnego, kształcenie specjalne, motywacja, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: personality, educational childcare staff, teaching profession, SEN teacher, special needs education, motivation, disability, intellectual disability
Publikacje:
  • Łaś, H. (1991). Recepcja i realizacja społeczna poglądów M. Grzegorzewskiej na osobowość nauczyciela-wychowawcy wśród pedagogów specjalnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 93-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"