BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie tożsamości studentów I roku uczelni zielonogórskiej i wrocławskich
Data: [2003]
Badacz: Bożena Olszak-Krzyżanowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poczucia tożsamości młodzieży w sytuacji koniecznej zmiany roli społecznej. W ramach struktury tożsamości wyróżniono kondycję (poczucie swoistego „ja” we mnie), koncepcję (umiejscowienie „ja” w świecie) oraz kompetencję (świat działań). Przyjęto również trzy rodzaje tożsamości: osiągnięta, wyemancypowana; niedojrzała, ambiwalentna; kryzysowa, moratoryjna. Badaniem ankietowym objęto 91 studentów studiujących w trybie dziennym na Uniwersytecie Zielonogórskim, Akademii Medycznej, Akademii Rolniczej i w Wyższej Szkole Zarządzania i Marketingu we Wrocławiu. Większość badanych mieszkała w mieście, ich rodzice posiadali wykształcenie średnie lub wyższe, rodziny badanych miały najczęściej wysoki i średni status społeczno-ekonomiczny. Większość próby stanowiły kobiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studentów cechowało najczęściej wyemancypowane poczucie tożsamości. Najkorzystniejsze wyniki w zakresie poczucia tożsamości uzyskali studenci WSZiM, najmniej korzystne zaś – studenci AR. Poczucie wyemancypowanej tożsamości częściej towarzyszyło kobietom niż mężczyznom. Poziom poczucia tożsamości warunkowany był również w sposób istotny przez stosunki z rodziną – tożsamości wyemancypowanej sprzyjało utrzymywanie dobrych relacji z rodziną przy jednoczesnym oddaleniu przestrzennym, odwrotnie zaś w przypadku zamieszkiwania z rodziną. Płeć, rodzaj uczelni i zmiana miejsca zamieszkania warunkowały również poziom kondycji studentów – był on wyższy wśród kobiet, studentów WSZiM i osób, które zmieniły miejsce zamieszkania. Koncepcja badanych była z kolei silnie wyznaczana przez samoocenę. Najwyższy poziom koncepcji cechował studentów AM, najniższy – studentów AR. 

Deskryptory TESE: tożsamość kulturowa, student, szkoła wyższa, postawa, psychologia
TESE descriptors: cultural identity, student, higher education, attitude, psychology
Publikacje:
  • Olszak-Krzyżanowska, B. (2003). Poczucie tożsamości studentów I roku uczelni zielonogórskiej i wrocławskich. Edukacja, 4, 60-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"