BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego. Perspektywa edukacji międzykulturowej
Data: 2000 – 2004
Badacz: Alicja Joanna Siegień
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak przebiega proces kształtowania się poczucia tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego, zamieszkującej pogranicze wschodniej Polski? Jakie czynniki mają wpływ na rozwój poczucia tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego, zamieszkującej pogranicze wschodniej Polski? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety, analizy dokumentów, obserwacji swobodnej, obserwacji uczestniczącej, rozmowy kierowanej, wywiadu nieskategoryzowanego, technik psychometrycznych oraz statystycznych. Badaniem objęto 686 uczniów pierwszych, drugich oraz czwartych klas z II Liceum Ogólnokształcącego z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce oraz II Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci za podstawowe kryterium przynależności narodowej uznawali autoidentyfikację narodową (96,2%). W dalszej kolejności badani uczniowie wymieniali także: posługiwanie się językiem białoruskim (91,1%), pozostawanie w związku z kulturą białoruską (91%), urodzenie się w białoruskiej rodzinie (90,5%) oraz wyznanie prawosławne (89,9%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono, że podstawowymi typami autoidentyfikacji narodowej ankietowanej młodzieży były: Białorusin (71,1%), Polak-prawosławny (21,4%), a także „dwunarodowiec” (7,5%). Ponadto wykazano, że zdaniem respondentów przynależność narodowa jest wartością stałą i ustanowioną z urodzeniem (68,1%).

Deskryptory TESE: Polska, młodzież, Białoruś, tożsamość kulturowa, postawa, edukacja, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: Poland, youth, Belarus, cultural identity, attitude, education, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Siegień, A.J. (2006). Poczucie tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego. Perspektywa edukacji międzykulturowej. Kultura i Edukacja, 2-3, 130-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"