Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak przebiega proces kształtowania się poczucia tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego, zamieszkującej pogranicze wschodniej Polski? Jakie czynniki mają wpływ na rozwój poczucia tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego, zamieszkującej pogranicze wschodniej Polski? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety, analizy dokumentów, obserwacji swobodnej, obserwacji uczestniczącej, rozmowy kierowanej, wywiadu nieskategoryzowanego, technik psychometrycznych oraz statystycznych. Badaniem objęto 686 uczniów pierwszych, drugich oraz czwartych klas z II Liceum Ogólnokształcącego z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce oraz II Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci za podstawowe kryterium przynależności narodowej uznawali autoidentyfikację narodową (96,2%). W dalszej kolejności badani uczniowie wymieniali także: posługiwanie się językiem białoruskim (91,1%), pozostawanie w związku z kulturą białoruską (91%), urodzenie się w białoruskiej rodzinie (90,5%) oraz wyznanie prawosławne (89,9%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono, że podstawowymi typami autoidentyfikacji narodowej ankietowanej młodzieży były: Białorusin (71,1%), Polak-prawosławny (21,4%), a także „dwunarodowiec” (7,5%). Ponadto wykazano, że zdaniem respondentów przynależność narodowa jest wartością stałą i ustanowioną z urodzeniem (68,1%). |