Tytuł badania: |
Hierarchiczna organizacja nabywania sprawności w zakresie rozumienia treści czytanego materiału |
Typ badania: |
podłużne |
Data: |
1998 – 2000 |
Badacz: |
Krystyna Sochacka |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiło przyswajanie umiejętności czytania przez dzieci na początkowym etapie kształcenia. W badaniu wzięła udział jednorodna grupa licząca około 100 dzieci z miejskiej szkoły w Białymstoku. Ocenę rozumienia treści czytanego tekstu przeprowadzono sześć razy (trzykrotnie w klasie przedszkolnej w odstępach dwumiesięcznych oraz trzykrotnie w klasie pierwszej w odstępach czteromiesięcznych). Rozumienie wyrazów sprawdzano za pomocą dobierania odpowiednich podpisów do obrazków, rozumienie zdań – poprzez wskazanie obrazków przedstawiających czytane zdanie, z kolei rozumienie tekstu w oparciu o odpowiedzi na pytania związane z przeczytaną treścią. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że proces rozumienia treści czytanego materiału rozwija się w czasie. Większość respondentów rozumiała pojedyncze wyrazy w drugiej połowie klasy przedszkolnej, pod koniec tej klasy rozumiała treść pojedynczych zdań oraz od połowy klasy pierwszej odnotowano wśród badanych rozumienie tekstu. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że w większości (52%) respondenci prezentowali konkretny poziom rozumienia treści; poziom wyjaśniający zaobserwowano u 26% dzieci, natomiast najwyższy poziom wyjaśniająco-uogólniający prezentowało 17% osób (u 5% odnotowano całkowity brak rozumienia treści). |
Deskryptory TESE: |
umiejętność czytania, umiejętności podstawowe, czytanie, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, efekt uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
, basic skills, reading, child development, pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, learning outcome, study progress |
Publikacje: |
- Sochacka, K. (2006). Hierarchiczna organizacja nabywania sprawności w zakresie rozumienia treści czytanego materiału. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 129-140.
|