Obserwuj
Tytuł badania: |
Hierarchia ważności działań nauczycieli w wybranych obszarach ICT |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Eunika Baron-Polańczyk |
Abstrakt: |
Celem ilościowo-jakościowego badania o charakterze diagnostyczno-korelacyjnym było ustalenie istoty nauczycielskich działań w obszarach związanych z technologią informacyjno-komunikacyjną (TIK). Postawiono następujące pytanie badawcze: Jakie są kompetencje informacyjne nauczycieli w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT w kontekście nowych trendów technologicznych i towarzyszących im przemian cywilizacyjnych? W badaniu wzięło udział 1160 nauczycieli. Zastosowano metodologię sondażu diagnostycznego (techniki: ankieta i wywiad narracyjny; narzędzia: kwestionariusz ankiety i wywiadu). Analiza wyników dotyczyła m.in. częstości korzystania z TIK przez nauczycieli (np.: gry komputerowe, sieciowa komunikacja, cyfrowe narzędzia służące do poszukiwania informacji, przygotowywania się do zajęć dydaktycznych, spędzania czasu wolnego). Wyniki pokazały, że najważniejszym (spośród wyżej wymienionych) obszarów działań nauczycielskich, według tej grupy badanych, jest korzystanie z TIK w celu przygotowywania się do zajęć dydaktycznych. Respondenci doceniają korzystanie z TIK, ale nadal odznaczają się bierną postawą wobec nowych technologii. |
Autorskie słowa kluczowe: |
badania diagnostyczno-korelacyjne, wykorzystywanie metod i narzędzi ICT, kompetencje informacyjne nauczycieli |
Author's Keywords: |
diagnostic – correlations research, ICT methods and tools using, information competences of teachers |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, technologia informacyjno-komunikacyjna, kompetencje, informatyka, komputer |
TESE descriptors: |
teacher, ICT, competence, computer science, computer |
Publikacje: |
- Baron-Polańczyk, E. (2015). Hierarchia ważności działań nauczycieli w wybranych obszarach ICT (raport z badań). Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 103-116.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.