BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Hierarchia ważności działań nauczycieli w wybranych obszarach ICT
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Eunika Baron-Polańczyk
Abstrakt:

Celem ilościowo-jakościowego badania o charakterze diagnostyczno-korelacyjnym było ustalenie istoty nauczycielskich działań w obszarach związanych z technologią informacyjno-komunikacyjną (TIK). Postawiono następujące pytanie badawcze: Jakie są kompetencje informacyjne nauczycieli w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT w kontekście nowych trendów technologicznych i towarzyszących im przemian cywilizacyjnych? W badaniu wzięło udział 1160 nauczycieli. Zastosowano metodologię sondażu diagnostycznego (techniki: ankieta i wywiad narracyjny; narzędzia: kwestionariusz ankiety i wywiadu). Analiza wyników dotyczyła m.in. częstości korzystania z TIK przez nauczycieli (np.: gry komputerowe, sieciowa komunikacja, cyfrowe narzędzia służące do poszukiwania informacji, przygotowywania się do zajęć dydaktycznych, spędzania czasu wolnego). Wyniki pokazały, że najważniejszym (spośród wyżej wymienionych) obszarów działań nauczycielskich, według tej grupy badanych, jest korzystanie z TIK w celu przygotowywania się do zajęć dydaktycznych. Respondenci doceniają korzystanie z TIK, ale nadal odznaczają się bierną postawą wobec nowych technologii.

Autorskie słowa kluczowe: badania diagnostyczno-korelacyjne, wykorzystywanie metod i narzędzi ICT, kompetencje informacyjne nauczycieli
Author's Keywords: diagnostic – correlations research, ICT methods and tools using, information competences of teachers
Deskryptory TESE: nauczyciel, technologia informacyjno-komunikacyjna, kompetencje, informatyka, komputer
TESE descriptors: teacher, ICT, competence, computer science, computer
Publikacje:
  • Baron-Polańczyk, E. (2015). Hierarchia ważności działań nauczycieli w wybranych obszarach ICT (raport z badań). Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 103-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"