Tytuł badania: |
Znaczenie regulacyjnej teorii temperamentu w badaniach nad stresem psychologicznym |
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Irena Heszen-Niejodek |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu zweryfikowania zależności między następującymi składowymi transakcji stresowej: emocjami, oceną poznawczą oraz strategiami radzenia sobie. Próbę badawczą stanowiło 159 studentów medycyny (Śląska Akademia Medyczna w Katowicach) oraz 83 studentów psychologii (Śląski Uniwersytet w Katowicach). Łącznie w badaniu wzięły udział 242 osoby studiujące na pierwszym roku. Na obu kierunkach wzięto pod uwagę egzamin testowy o wysokim stopniu trudności oraz dużej liczbie niepowodzeń (w przypadku studentów psychologii był to egzamin z biomedycznych podstaw zachowania, a studentów medycyny – testowe zaliczenie chemii). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Oceny Sytuacji autorstwa Wrześniewskiego, Jakubowskiej-Winieckiej i Włodarczyk oraz autorskim Kwestionariuszem Stanu Emocjonalnego. W badaniu wykorzystano także takie narzędzia kwestionariuszowe jak Ways of Coping Questionnaire Folkman i Lazarusa (w adaptacji Łosiaka) oraz autorski Kwestionariusz Zachowania II. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólne zależności we wszystkich trzech fazach transakcji stresowej stosunkowo konsekwentnie układały się w spójny obraz – odmienny od modelu Lazarusa i Folkman. Zgodnie z uzyskanym materiałem główna różnica polegała na centralnej roli emocji, a nie oceny poznawczej. |
Deskryptory TESE: |
zachowania, zachowania społeczne, studia wyższe, egzamin, strategia, psychologia, student, postawa |
TESE descriptors: |
behaviour, social behaviour, higher education course, examination, policy, psychology, student, attitude |
Publikacje: |
- Heszen-Niejodek, I. (2002). Znaczenie regulacyjnej teorii temperamentu w badaniach nad stresem psychologicznym. Czasopismo Psychologiczne, 1, 39-48.
|