BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczenie regulacyjnej teorii temperamentu w badaniach nad stresem psychologicznym
Data: [2000]
Badacz: Irena Heszen-Niejodek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu zweryfikowania zależności między następującymi składowymi transakcji stresowej: emocjami, oceną poznawczą oraz strategiami radzenia sobie. Próbę badawczą stanowiło 159 studentów medycyny (Śląska Akademia Medyczna w Katowicach) oraz 83 studentów psychologii (Śląski Uniwersytet w Katowicach). Łącznie w badaniu wzięły udział 242 osoby studiujące na pierwszym roku. Na obu kierunkach wzięto pod uwagę egzamin testowy o wysokim stopniu trudności oraz dużej liczbie niepowodzeń (w przypadku studentów psychologii był to egzamin z biomedycznych podstaw zachowania, a studentów medycyny – testowe zaliczenie chemii). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Oceny Sytuacji autorstwa Wrześniewskiego, Jakubowskiej-Winieckiej i Włodarczyk oraz autorskim Kwestionariuszem Stanu Emocjonalnego. W badaniu wykorzystano także takie narzędzia kwestionariuszowe jak Ways of Coping Questionnaire Folkman i Lazarusa (w adaptacji Łosiaka) oraz autorski Kwestionariusz Zachowania II. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólne zależności we wszystkich trzech fazach transakcji stresowej stosunkowo konsekwentnie układały się w spójny obraz – odmienny od modelu Lazarusa i Folkman. Zgodnie z uzyskanym materiałem główna różnica polegała na centralnej roli emocji, a nie oceny poznawczej.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, studia wyższe, egzamin, strategia, psychologia, student, postawa
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, higher education course, examination, policy, psychology, student, attitude
Publikacje:
  • Heszen-Niejodek, I. (2002). Znaczenie regulacyjnej teorii temperamentu w badaniach nad stresem psychologicznym. Czasopismo Psychologiczne, 1, 39-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"