BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena skuteczności różnych strategii nauczania stosowanych w edukacji środowiskowej szkół podstawowych i gimnazjów
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Ligia Tuszyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy oddziaływania metod, form i środków dydaktycznych na wiedzę o środowisku i rozwój świadomości ekologicznej młodzieży. Do zebrania materiału posłużono się anonimową ankietą, którą wypełniło 286 uczniów (w tym uczniowie klas szóstych z 11 szkół podstawowych oraz uczniowie klas I-III z czterech gimnazjów w województwie mazowieckim). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla gimnazjalistów najważniejszymi czynnikami wpływającymi na zainteresowanie przedmiotem były: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, osoba nauczyciela oraz sposób prowadzenia lekcji. Okazało się, że 45,2% badanych z gimnazjum oceniło niedostatecznie oddziaływanie zajęć dydaktycznych w terenie na ich zainteresowanie ekologią. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że 41% uczniów źle oceniło edukację w środowisku lokalnym. Ponadto respondenci wyrazili negatywną opinię na temat zajęć terenowych (37%) oraz pracy w kole zainteresowań (36,5%). Wśród uczniów szkół podstawowych największe zainteresowanie przedmiotem wzbudzał podręcznik, w dalszej kolejności filmy oraz nauczyciel. Zwrócono uwagę, że pod względem wzbudzania zainteresowań praca z internetem (TIK) została oceniona przez 45% badanych niedostatecznie. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że większość ankietowanych (uczniów szkół podstawowych i gimnazjów) deklarowała uczucia przyjazne środowisku (odpowiednio 92,6% i 91,5%).

Deskryptory TESE: nauczanie, edukacja, szkoła podstawowa, gimnazjum, program nauczania, nauka o środowisku, uczeń, biologia, ochrona środowiska
TESE descriptors: teaching, education, primary school, lower secondary, curriculum, environmental education, pupil, biology, environmental protection
Publikacje:
  • Tuszyńska, L. (2005). Ocena skuteczności różnych strategii nauczania stosowanych w edukacji środowiskowej szkół podstawowych i gimnazjów. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 161-172.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"