Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy oddziaływania metod, form i środków dydaktycznych na wiedzę o środowisku i rozwój świadomości ekologicznej młodzieży. Do zebrania materiału posłużono się anonimową ankietą, którą wypełniło 286 uczniów (w tym uczniowie klas szóstych z 11 szkół podstawowych oraz uczniowie klas I-III z czterech gimnazjów w województwie mazowieckim). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla gimnazjalistów najważniejszymi czynnikami wpływającymi na zainteresowanie przedmiotem były: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, osoba nauczyciela oraz sposób prowadzenia lekcji. Okazało się, że 45,2% badanych z gimnazjum oceniło niedostatecznie oddziaływanie zajęć dydaktycznych w terenie na ich zainteresowanie ekologią. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że 41% uczniów źle oceniło edukację w środowisku lokalnym. Ponadto respondenci wyrazili negatywną opinię na temat zajęć terenowych (37%) oraz pracy w kole zainteresowań (36,5%). Wśród uczniów szkół podstawowych największe zainteresowanie przedmiotem wzbudzał podręcznik, w dalszej kolejności filmy oraz nauczyciel. Zwrócono uwagę, że pod względem wzbudzania zainteresowań praca z internetem (TIK) została oceniona przez 45% badanych niedostatecznie. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że większość ankietowanych (uczniów szkół podstawowych i gimnazjów) deklarowała uczucia przyjazne środowisku (odpowiednio 92,6% i 91,5%). |