BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy studentów uczelni pedagogicznej wobec niepełnosprawności
Data: grudzień 2000
Badacz: Agnieszka Domagała-Kręcioch, Ewa Zawisza
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postaw studentów uczelni pedagogicznej wobec niepełnosprawności dzieci oraz określenie ich stosunku do integracji szkolnej. Badaniem objęto 176 studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie, w tym 83 studentów kierunków nauczycielskich filologii polskiej i 93 studentów kierunków pedagogicznych. Większość badanych stanowiły kobiety i studenci pierwszego roku studiów. W badaniu zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość badanych studentów, zarówno filologii polskiej, jak i kierunków pedagogicznych, deklarowała pozytywny stosunek do osób niepełnosprawnych, co nie przekładało się jednak na gotowość do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Badani uważali, że dzieci niepełnosprawne powinny mieć prawo do nauki w szkole integracyjnej. Kształcenie integracyjne uważano za sprzyjające dzieciom zarówno niepełnosprawnym, jak i zdrowym. Jednocześnie przyszli nauczyciele i pedagodzy nie wyrażali chęci pracy w integracyjnym zespole klasowym. Chętnie takiej pracy podjęłoby się jedynie 10% mężczyzn i 23,3% kobiet. Odpowiedzi pozytywnej udzielały częściej osoby mające jakikolwiek kontakt z osobami niepełnosprawnymi (34,7%). 4% wszystkich respondentów wyraziło negatywny stosunek do osób niepełnosprawnych oraz do szkolnej integracji.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, postawa, student, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: intellectual disability, physical disability, attitude, student, inclusive education
Publikacje:
  • Domagała-Kręcioch, A. i Zawisza, E. (2002). Postawy studentów uczelni pedagogicznej wobec niepełnosprawności. Edukacja, 3, 57-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"