Abstrakt: |
Celem badania było poznanie postaw studentów uczelni pedagogicznej wobec niepełnosprawności dzieci oraz określenie ich stosunku do integracji szkolnej. Badaniem objęto 176 studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie, w tym 83 studentów kierunków nauczycielskich filologii polskiej i 93 studentów kierunków pedagogicznych. Większość badanych stanowiły kobiety i studenci pierwszego roku studiów. W badaniu zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość badanych studentów, zarówno filologii polskiej, jak i kierunków pedagogicznych, deklarowała pozytywny stosunek do osób niepełnosprawnych, co nie przekładało się jednak na gotowość do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Badani uważali, że dzieci niepełnosprawne powinny mieć prawo do nauki w szkole integracyjnej. Kształcenie integracyjne uważano za sprzyjające dzieciom zarówno niepełnosprawnym, jak i zdrowym. Jednocześnie przyszli nauczyciele i pedagodzy nie wyrażali chęci pracy w integracyjnym zespole klasowym. Chętnie takiej pracy podjęłoby się jedynie 10% mężczyzn i 23,3% kobiet. Odpowiedzi pozytywnej udzielały częściej osoby mające jakikolwiek kontakt z osobami niepełnosprawnymi (34,7%). 4% wszystkich respondentów wyraziło negatywny stosunek do osób niepełnosprawnych oraz do szkolnej integracji. |