BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy studentów edukacji elementarnej wobec kształcenia matematycznego uczniów klas młodszych
Instytucja:
Data: grudzień 2008
Badacz: Barbara Dudel
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom wiedzy studentów edukacji elementarnej o nauczaniu matematyki uczniów w młodszym wieku szkolnym? Jaki jest stosunek emocjonalny studentów kształcenia początkowego do nauczania matematyki na poziomie klas młodszych? W badaniu wzięło udział łącznie 113 studentek czwartego i piątego roku pedagogiki na Uniwersytecie w Białymstoku. W opinii respondentek atrakcyjność zajęć zwiększają takie metody nauczania i uczenia się jak instrukcja nauczyciela (5,6% wskazań), opowiadanie nauczyciela (29%), objaśnianie przez nauczyciela (5,6%), praktyczna działalność uczniów (71%), ćwiczenie umiejętności (14%), pokaz (54,2%), rozwiązywanie problemów (32,7%) oraz gry i zabawy matematyczne (87,9%). Na zajęciach z matematyki 87,6% badanych stosowałoby podręczniki, 93% zeszyty ćwiczeń, 53% środki manipulacyjne, 34,5% obrazki, 0,9% kalkulatory, a 28,3% liczydła. Żadna ze studentek nie wskazała w tym kontekście komputera (TIK). Badane twierdziły że w ramach kontroli i oceny postępów uczniowskich nie powinno się stosować obserwacji indywidualnej pracy uczniów, rozwiązywania przez uczniów zadań przy tablicy, sprawdzianów, sprawdzania pracy domowej oraz odpytywania ucznia (według hierarchii wskazań). Studentki uważały, że nie są gotowe do podjęcia nauczania matematyki ze względu na zbyt niskie kompetencje, choć na ogół deklarowały pozytywne nastawienie wobec kształcenia matematycznego.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, metoda aktywizująca, metoda nauczania, środki dydaktyczne, podręcznik, postawa, student, kompetencje, matematyka, wiedza
TESE descriptors: ICT, activity method, teaching method, teaching resourses, textbook, attitude, student, competence, mathematics, knowledge
Publikacje:
  • Dudel, B. (2011). Postawy studentów edukacji elementarnej wobec kształcenia matematycznego uczniów klas młodszych. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 138-154). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"