BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaburzenia czytania i pisania u osób z uszkodzeniem prawej półkuli mózgu
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Krzysztof Jodzio, Walenty M. Nyka, Wioleta Taraszkiewicz
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakiego typu zaburzenia czytania i pisania występują u pacjentów z prawostronną dysfunkcją mózgu? Czy zaburzenia czytania i pisania u osób z uszkodzeniami PP mózgu współwystępują ze sobą? Czy występuje i jaki jest związek zdolności językowych i wzrokowo-percepcyjnych u osób z prawostronnym uszkodzeniem mózgu ze zdolnością czytania i pisania? W badaniu wzięło udział 31 pacjentów po udarze mózgu, w tym sześć kobiet i 25 mężczyzn. Średni wiek respondentów wynosił 55 lat (SD = 11). Średni poziom wykształcenia mierzony w latach nauki wynosił natomiast 11 lat (SD = 3). Dziewięć osób cierpiało na porażenie, a 21 na niedowład połowiczy lewostronny. Badania wykonywano za zgodą respondenta, indywidualnie, w gabinecie psychologa. W próbie odczytywania wyrazów stwierdzono występowanie pięciu rodzajów błędów: opuszczenia początkowych liter, paraleksję wyrazową, paraleksję literową, neologizmy i kontaminacje. Podczas czytania całych zdań najczęściej występowały pominięcia całego wyrazu treściowego albo funkcyjnego (69% wszystkich popełnionych błędów). Żaden z badanych nie miał trudności grafomotorycznych. W przypadku 16% badanych agrafia typu przestrzennego miała lekki stopień, u 19% umiarkowany, a u 10% głęboki. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in., że uszkodzenia PP u osób praworęcznych bez afazji zaburzały czynność czytania na głos oraz pisania pod dyktando.

 

Deskryptory TESE: trudności w czytaniu, choroba, pisanie, czytanie, zdrowie
TESE descriptors: reading difficulty, illness, writing, reading, health
Publikacje:
  • Jodzio K., Nyka, W.M. i Taraszkiewicz, W. (2001). Zaburzenia czytania i pisania u osób z uszkodzeniem prawej półkuli mózgu. Przegląd Psychologiczny, 4, 509-525.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"