Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakiego typu zaburzenia czytania i pisania występują u pacjentów z prawostronną dysfunkcją mózgu? Czy zaburzenia czytania i pisania u osób z uszkodzeniami PP mózgu współwystępują ze sobą? Czy występuje i jaki jest związek zdolności językowych i wzrokowo-percepcyjnych u osób z prawostronnym uszkodzeniem mózgu ze zdolnością czytania i pisania? W badaniu wzięło udział 31 pacjentów po udarze mózgu, w tym sześć kobiet i 25 mężczyzn. Średni wiek respondentów wynosił 55 lat (SD = 11). Średni poziom wykształcenia mierzony w latach nauki wynosił natomiast 11 lat (SD = 3). Dziewięć osób cierpiało na porażenie, a 21 na niedowład połowiczy lewostronny. Badania wykonywano za zgodą respondenta, indywidualnie, w gabinecie psychologa. W próbie odczytywania wyrazów stwierdzono występowanie pięciu rodzajów błędów: opuszczenia początkowych liter, paraleksję wyrazową, paraleksję literową, neologizmy i kontaminacje. Podczas czytania całych zdań najczęściej występowały pominięcia całego wyrazu treściowego albo funkcyjnego (69% wszystkich popełnionych błędów). Żaden z badanych nie miał trudności grafomotorycznych. W przypadku 16% badanych agrafia typu przestrzennego miała lekki stopień, u 19% umiarkowany, a u 10% głęboki. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in., że uszkodzenia PP u osób praworęcznych bez afazji zaburzały czynność czytania na głos oraz pisania pod dyktando.
|