Abstrakt: |
Celem badań była analiza poziomu rozwoju mowy u pierwszoklasistów w normie intelektualnej oraz z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w momencie osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Badania objęły uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej (uczniowie w normie intelektualnej oraz z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim). Zastosowano metodę sondażu. Posłużono się techniką wywiadu (autorska karta badania mowy oraz kwestionariusz obrazkowy – zestaw ilustracji). Do oceny wymowy wykorzystano metodę wzrokową i słuchową podczas obserwacji zaprogramowanej. W badaniu wzięło udział 294 uczniów szkół podstawowych masowych, a także 53 uczniów szkół podstawowych specjalnych. Kryterium doboru była dojrzałość szkolna ucznia. Dobór szkół do badania miał charakter losowy (dobór spośród szkół podstawowych masowych w Katowicach, katowickich szkół specjalnych oraz placówek ze Świętochłowic, z Siemianowic, Chorzowa). Wnioski z badań dotyczą m.in.: występowania mowy prawidłowej u dzieci ze szkół podstawowych masowych (52%) oraz ze szkół podstawowych specjalnych (30,2%); występowania zaburzeń mowy typu dyslalicznego (w pierwszej z wymienionych wyżej grup – 46,6%; u dzieci ze szkół specjalnych – 54,7%). |