BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaburzenia dyslaliczne u dzieci realizujących edukację elementarną
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Iwona Michalak-Widera
Abstrakt:

Celem badań była analiza poziomu rozwoju mowy u pierwszoklasistów w normie intelektualnej oraz z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w momencie osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Badania objęły uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej (uczniowie w normie intelektualnej oraz z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim). Zastosowano metodę sondażu. Posłużono się techniką wywiadu (autorska karta badania mowy oraz kwestionariusz obrazkowy – zestaw ilustracji). Do oceny wymowy wykorzystano metodę wzrokową i słuchową podczas obserwacji zaprogramowanej. W badaniu wzięło udział 294 uczniów szkół podstawowych masowych, a także 53 uczniów szkół podstawowych specjalnych. Kryterium doboru była dojrzałość szkolna ucznia. Dobór szkół do badania miał charakter losowy (dobór spośród szkół podstawowych masowych w Katowicach, katowickich szkół specjalnych oraz placówek ze Świętochłowic, z Siemianowic, Chorzowa). Wnioski z badań dotyczą m.in.: występowania mowy prawidłowej u dzieci ze szkół podstawowych masowych (52%) oraz ze szkół podstawowych specjalnych (30,2%); występowania zaburzeń mowy typu dyslalicznego (w pierwszej z wymienionych wyżej grup – 46,6%; u dzieci ze szkół specjalnych – 54,7%).

Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, zaburzenia rozwoju języka, logopedia, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: communicative competences, oral skills, language impairment, speech therapy, special educational needs
Publikacje:
  • Michalak-Widera, I. (2004). Zaburzenia dyslaliczne u dzieci realizujących edukację elementarną – doniesienia z badań. Śląskie Wiadomości Logopedyczne, 7, 29-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"