BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zaburzenia interakcji naczyciela z uczniami
Data: [1993]
Badacz: Elżbieta Marek
Abstrakt:

Badania miały na celu wskazanie osobowościowych przyczyn zaburzeń interakcji nauczyciela z uczniami. Pierwszy etap badań polegał na sporządzeniu – w oparciu o badania M. i R. Radwiłowiczów i J. Kozłowskiego – inwentarza negatywnych i pozytywnych cech osobowych pedagogów. Badaniem objęto 60 nauczycielek klas I-III, których zadanie polegało na wybraniu ze wspomnianego inwentarza 22 cech pożądanych i 22 cech niepożądanych u nauczycieli klas początkowych. Na tej podstawie stworzono wizerunek normatywny nauczyciela. Drugi etap badań polegał na zestawieniu tego wizerunku z potrzebami psychicznymi dzieci oraz wyborze cechy nauczyciela, które mogą doprowadzić do zaburzeń w interakcjach z uczniami. Wyniki ukazały, że badane nauczycielki klas początkowych najbardziej ceniły cechy emocjonalne (w tym kontaktowość: 23,1%), cechy wolicjonalne (w tym dotyczące pracy: 13,1%), cechy instrumentalne związane z wykonywaniem zawodu (11,3%). Preferencje te znalazły odzwierciedlenie w wyborach cech przeciwwskazanych. Badane stosunkowo rzadko wybierały cechy światopoglądowe (2,4%) i uspołecznienie nauczycieli (1,7%). Do wyróżnionych na podstawie badań negatywnych cech nauczyciela, które mogą rzutować na interakcje z uczniami, należały: wulgarność, traktowanie pracy z dziećmi jako zła koniecznego, niesprawiedliwość, bezwzględność, nieodpowiedzialność, niechlujność, nadużywanie alkoholu, słaba dykcja, złośliwość, niewyrozumiałość, oschłość, apodyktyczny sposób bycia, niezdyscyplinowanie, niepunktualność, niemiła powierzchowność, niedojrzałość społeczna, niedbałość, flegmatyczne usposobienie, nerwowość, brak poczucia humoru, obojętność na sprawy dzieci. Wyniki badań skłoniły autorkę do sformułowania wniosków, zgodnie z którymi należałoby badać osobowość i umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych kandydatów na studia pedagogiczne; zadbać o rozwijanie kompetencji psychologicznych nauczycieli; zachęcać do indywidualnego podejścia do ucznia, innowacyjności oraz liczenia się z opinią uczniów o szkole i jej pracownikach.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, szkoła podstawowa, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, kompetencje, zawód nauczyciela, osobowość
TESE descriptors: teacher-student relation, primary school, generalist teacher, competence, teaching profession, personality
Publikacje:
  • Marek, E. (1993). Zaburzenia interakcji nauczyciela z uczniami. Edukacja i Dialog, 3, 25-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"