BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenia językowe a aktywność własna dziecka
Data: 2002 – 2003
Badacz: Magdalena Grochowalska
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na pytanie, czy nauczyciel, myśląc o stymulowaniu rozwoju językowego dziecka w wieku przedszkolnym, działania edukacyjne opiera na aktywności własnej dziecka, czy też koncentruje się na przekazie wiedzy. Przewidywano natomiast, że rozwój językowy dziecka odbywa się podczas gromadzenia przez nie doświadczeń opartych na aktywności własnej i na aktywności stymulowanej od zewnątrz. W badaniu wzięło udział 130 osób dobranych celowo – 84 osoby to nauczyciele edukacji przedszkolnej o stażu pracy od dziewięciu do 15 lat, studiujący zaocznie na Akademii Pedagogicznej w Krakowie; 46 osób studiowało dziennie pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną. Twórcze stymulowanie języka dziecka na podstawie jego doświadczenia wybierało 41% studentów, a na podstawie działania skupionego na przekazie wiedzy, na wyznaczaniu kierunku rozwoju aktywności językowej dziecka – 49%. Staż zawodowy – jak się okazało – miał wpływ na wybór obu sposobów wśród respondentów, bowiem aż 81% nauczycieli zwracało uwagę na znaczenie samodzielnego tworzenia przez dziecko wiedzy z zakresu języka. Autorka badania zwracała uwagę na niebezpieczeństwo wiążące się z przekonaniem o dominującym nauczycielu, organizującym aktywność dziecka. Twierdziła, że taka postawa może prowadzić do bierności w sferze języka, a brak poszanowania prawa dziecka do naturalnej aktywności językowej może doprowadzić do zmian w sferze budowania struktury systemu językowego.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja przedszkolna, rozwój języka, aktywność własna, doświadczenia językowe
Author's Keywords: kindergarten education, own activity, language experience
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój poznawczy, dziecko, kompetencje językowe, zaburzenia rozwoju języka
TESE descriptors: child development, cognitive development, child, language skills, language impairment
Publikacje:
  • Grochowalska, M. (2005). Doświadczenia językowe a aktywność własna dziecka. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVIII, 55-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"