BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenia edukacyjne uczniów u progu II etapu edukacji
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Renata Michalak
Abstrakt:

Badanie składało się z czterech etapów (w doniesieniu zaprezentowano wyniki trzech). W pierwszym etapie wzięło udział 101 losowo dobranych nauczycieli, od których zbierano informacje na temat stylu ich pracy i spośród których do dalszych etapów wybrano 9 osób. W drugiej fazie badania zbierano dane od 173 uczniów z 9 klas trzecich szkoły podstawowej na temat ich doświadczeń związanych z działaniami nauczycieli w zakresie aktywizacji uczniów, organizacji procesu kształcenia i in. W trzeciej fazie badania analizie poddano kierunki zmian w zakresie psychospołecznego funkcjonowania uczniów pod koniec trzeciej i czwartej klasy. W ostatnim etapie badania uczestniczyło 108 nauczycieli i 173 uczniów klas czwartych szkoły podstawowej. W tej fazie pozyskiwano materiał dotyczący doświadczeń adaptacyjnych uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dominującym modelem edukacyjnym w szkole jest model przekazowy, niebiorący pod uwagę doświadczeń dziecka i oparty na nauczycielskiej dominacji oraz uczniowskiej bierności. Takie doświadczenia szkolne zdobywane przez uczniów w pierwszym etapie kształcenia utrudniają budowanie trwałych i zróżnicowanych struktur psychicznych, warunkujących aktywne funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią (też w dorosłym życiu).

Autorskie słowa kluczowe: adaptacja, doświadczenia edukacyjne, ocena poznawcza, próg szkolny
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój poznawczy, relacja nauczyciel – uczeń, treści kształcenia, metoda nauczania, jakość nauczania
TESE descriptors: child development, cognitive development, teacher-student relation, content of learning, teaching method, teaching quality
Publikacje:
  • Michalak, R. (2015). Doświadczenia edukacyjne uczniów u progu II etapu edukacji. Edukacja, 1, 20-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"