Tytuł badania: |
Doświadczenia edukacyjne uczniów u progu II etapu edukacji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Renata Michalak |
Abstrakt: |
Badanie składało się z czterech etapów (w doniesieniu zaprezentowano wyniki trzech). W pierwszym etapie wzięło udział 101 losowo dobranych nauczycieli, od których zbierano informacje na temat stylu ich pracy i spośród których do dalszych etapów wybrano 9 osób. W drugiej fazie badania zbierano dane od 173 uczniów z 9 klas trzecich szkoły podstawowej na temat ich doświadczeń związanych z działaniami nauczycieli w zakresie aktywizacji uczniów, organizacji procesu kształcenia i in. W trzeciej fazie badania analizie poddano kierunki zmian w zakresie psychospołecznego funkcjonowania uczniów pod koniec trzeciej i czwartej klasy. W ostatnim etapie badania uczestniczyło 108 nauczycieli i 173 uczniów klas czwartych szkoły podstawowej. W tej fazie pozyskiwano materiał dotyczący doświadczeń adaptacyjnych uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dominującym modelem edukacyjnym w szkole jest model przekazowy, niebiorący pod uwagę doświadczeń dziecka i oparty na nauczycielskiej dominacji oraz uczniowskiej bierności. Takie doświadczenia szkolne zdobywane przez uczniów w pierwszym etapie kształcenia utrudniają budowanie trwałych i zróżnicowanych struktur psychicznych, warunkujących aktywne funkcjonowanie dziecka w szkole i poza nią (też w dorosłym życiu). |
Autorskie słowa kluczowe: |
adaptacja, doświadczenia edukacyjne, ocena poznawcza, próg szkolny |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, rozwój poznawczy, relacja nauczyciel – uczeń, treści kształcenia, metoda nauczania, jakość nauczania |
TESE descriptors: |
child development, cognitive development, teacher-student relation, content of learning, teaching method, teaching quality |
Publikacje: |
- Michalak, R. (2015). Doświadczenia edukacyjne uczniów u progu II etapu edukacji. Edukacja, 1, 20-33.
|