BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczanie wsparcia społecznego przez młodzież
Instytucja:
Data: 2009 – 2011
Badacz: Barbara Ostafińska-Molik, Ewa Wysocka
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza oceny źródeł wsparcia społecznego doznawanego przez młodzież w wieku 14-16 lat. Próba liczyła 210 osób z Małopolski oraz Śląska. Respondentów podzielono na dwie grupy: osoby prawidłowo przystosowane (N = 105) oraz osoby nieprzystosowane (N = 105). Doboru badanych dokonano za pomocą arkusza diagnostycznego TRF Thomasa Achenbacha. Zadaniem respondentów była ocena wsparcia otrzymywanego ze strony trzech środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej oraz szkoły. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że wszyscy ankietowani uznawali matkę za osobę silnie wspierającą. Z kolei ojciec był postrzegany przez badaną młodzież jako mniej wspierający; odnotowano istotne różnice między grupami uczniów w zakresie doświadczanego wsparcia (na niekorzyść grupy osób nieprzystosowanych). Wykazano, że deficyt wsparcia od wychowawcy klasy również może stanowić źródło pogłębiania się zaburzeń przystosowawczych. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że dla adolescentów najbardziej wspierający byli rówieśnicy. Jednocześnie nie odnotowano istotnego związku pomiędzy poziomem przystosowania społecznego a sposobem oceny wsparcia otrzymywanego od kolegów. Zwrócono uwagę, że w grupie osób niedostosowanych społecznie wyraźniej zaznaczało się istnienie innych źródeł wsparcia.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, wsparcie, system wsparcia, młodzież przystosowana społecznie, młodzież niedostosowana społecznie
Author's Keywords: youth, support, support systems, properly adapted youth, socially maladjusted youth
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – dziecko, społeczeństwo, młodzież, postawa, zachowania
TESE descriptors: interpersonal relations, teacher-student relation, parent-child relation, society, youth, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Ostafińska-Molik, B. i Wysocka, E. (2014). Doświadczanie wsparcia społecznego przez młodzież. Pedagogika Społeczna, 3, 83-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"