Tytuł badania: |
Doświadczanie wsparcia społecznego przez młodzież |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2011 |
Badacz: |
Barbara Ostafińska-Molik, Ewa Wysocka |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza oceny źródeł wsparcia społecznego doznawanego przez młodzież w wieku 14-16 lat. Próba liczyła 210 osób z Małopolski oraz Śląska. Respondentów podzielono na dwie grupy: osoby prawidłowo przystosowane (N = 105) oraz osoby nieprzystosowane (N = 105). Doboru badanych dokonano za pomocą arkusza diagnostycznego TRF Thomasa Achenbacha. Zadaniem respondentów była ocena wsparcia otrzymywanego ze strony trzech środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej oraz szkoły. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że wszyscy ankietowani uznawali matkę za osobę silnie wspierającą. Z kolei ojciec był postrzegany przez badaną młodzież jako mniej wspierający; odnotowano istotne różnice między grupami uczniów w zakresie doświadczanego wsparcia (na niekorzyść grupy osób nieprzystosowanych). Wykazano, że deficyt wsparcia od wychowawcy klasy również może stanowić źródło pogłębiania się zaburzeń przystosowawczych. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono, że dla adolescentów najbardziej wspierający byli rówieśnicy. Jednocześnie nie odnotowano istotnego związku pomiędzy poziomem przystosowania społecznego a sposobem oceny wsparcia otrzymywanego od kolegów. Zwrócono uwagę, że w grupie osób niedostosowanych społecznie wyraźniej zaznaczało się istnienie innych źródeł wsparcia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież, wsparcie, system wsparcia, młodzież przystosowana społecznie, młodzież niedostosowana społecznie |
Author's Keywords: |
youth, support, support systems, properly adapted youth, socially maladjusted youth |
Deskryptory TESE: |
relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – dziecko, społeczeństwo, młodzież, postawa, zachowania |
TESE descriptors: |
interpersonal relations, teacher-student relation, parent-child relation, society, youth, attitude, behaviour |
Publikacje: |
- Ostafińska-Molik, B. i Wysocka, E. (2014). Doświadczanie wsparcia społecznego przez młodzież. Pedagogika Społeczna, 3, 83-104.
|