BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Alternatywne koncepcje inteligencji w teorii i praktyce edukacyjnej
Data: 2001 – 2003
Badacz: Iwona Czaja-Chudyba
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy w warunkach polskiego przedszkola możliwe jest wielowymiarowe poznanie dziecka przy wykorzystaniu materiałów związanych z siedmioma wyróżnionymi przez H. Gardnera inteligencjami? Jakie informacje można uzyskać o dziecku, wykorzystując specjalnie ustrukturyzowane sytuacje zabawowe, aktywizujące wielorakie inteligencje? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano pakiet zabaw diagnozujących inteligencje wielorakie. Dobrano wskaźniki w czterech aspektach: instrumentalno-behawioralnym, emocjonalno-motywacyjnym, elementarnym, poznawczym oraz kreacyjnym. W badaniu uczestniczyło 29 dzieci. Badanie podzielono na dwa etapy. W pilotażu, w którym posłużono się niepełnym pakietem, wzięło udział 15 dzieci, a w pomiarze właściwym – 14 sześciolatków z przedszkoli w województwie małopolskim. U dziewięciorga dzieci stwierdzono zdolności przynajmniej jednego typu, najczęściej muzyczne, wizualno-przestrzenne oraz intrapersonalne. W tych trzech dziedzinach uzdolnienia wykazywało troje dzieci. Tylko jedno dziecko przejawiało uzdolnienia ruchowe. Pięcioro dzieci nie wykazywało żadnych zdolności powyżej przeciętnej. Słabsze strony dotyczyły 10 dzieci i takich sfer jak: językowa, matematyczno-logiczna oraz społeczna. U sześciorga dzieci zdiagnozowano występowanie słabszych stron w dwóch dziedzinach. Czworo badanych w ogóle nie posiadało słabszych stron. Wyniki badania potwierdziły możliwość kompleksowej diagnozy inteligencji wśród przedszkolaków z wykorzystaniem materiałów opartych na filozofii oceny Spectrum.

Autorskie słowa kluczowe: współczesne koncepcje inteligencji, teoria inteligencji wielorakich, diagnoza dziecka
Author's Keywords: contemporary intelligence theories, multiple intelligence theory, diagnosis
Deskryptory TESE: inteligencja, rozwój dziecka, edukacja przedszkolna, osobowość, wiek, uzdolniony, uzdolniony uczeń
TESE descriptors: intelligence, child development, pre-primary education, personality, age, gifted, gifted pupil
Publikacje:
  • Czaja-Chudyba, I. (2005). Alternatywne koncepcje inteligencji w teorii i praktyce edukacyjnej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVIII, 41-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"