Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy w warunkach polskiego przedszkola możliwe jest wielowymiarowe poznanie dziecka przy wykorzystaniu materiałów związanych z siedmioma wyróżnionymi przez H. Gardnera inteligencjami? Jakie informacje można uzyskać o dziecku, wykorzystując specjalnie ustrukturyzowane sytuacje zabawowe, aktywizujące wielorakie inteligencje? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano pakiet zabaw diagnozujących inteligencje wielorakie. Dobrano wskaźniki w czterech aspektach: instrumentalno-behawioralnym, emocjonalno-motywacyjnym, elementarnym, poznawczym oraz kreacyjnym. W badaniu uczestniczyło 29 dzieci. Badanie podzielono na dwa etapy. W pilotażu, w którym posłużono się niepełnym pakietem, wzięło udział 15 dzieci, a w pomiarze właściwym – 14 sześciolatków z przedszkoli w województwie małopolskim. U dziewięciorga dzieci stwierdzono zdolności przynajmniej jednego typu, najczęściej muzyczne, wizualno-przestrzenne oraz intrapersonalne. W tych trzech dziedzinach uzdolnienia wykazywało troje dzieci. Tylko jedno dziecko przejawiało uzdolnienia ruchowe. Pięcioro dzieci nie wykazywało żadnych zdolności powyżej przeciętnej. Słabsze strony dotyczyły 10 dzieci i takich sfer jak: językowa, matematyczno-logiczna oraz społeczna. U sześciorga dzieci zdiagnozowano występowanie słabszych stron w dwóch dziedzinach. Czworo badanych w ogóle nie posiadało słabszych stron. Wyniki badania potwierdziły możliwość kompleksowej diagnozy inteligencji wśród przedszkolaków z wykorzystaniem materiałów opartych na filozofii oceny Spectrum. |