| Tytuł badania: |
Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów na lekcjach języka obcego |
| Instytucja: |
|
| Data: |
maj 1998 – czerwiec 1998 |
| Badacz: |
Beata Karpeta-Peć |
| Abstrakt: |
Przedmiotem badań w działaniu były uczniowskie reakcje dotyczące metod pracy na lekcjach języka niemieckiego. Główne pytanie badawcze brzmiało: w jaki sposób uczniowie reagują na dwie wybrane metody pracy wspierające autonomię: podchody i pracę z „Wechselspiel”. Badania (polegające na eksperymencie) objęły pierwszą klasę liceum ogólnokształcącego (łącznie 26 osób). W badaniach wykorzystano: obserwację uczniów, dwukrotną obserwację przez innego nauczyciela, ankietę (dotyczyła biografii uczenia się) oraz różne formy ewaluacji (wyrywkowe próby). Wnioski z badań potwierdzono wynikami ankiety ewaluacyjnej (pytania otwarte), którą przeprowadzono w ostatniej fazie badań. Badania pokazały, jakie jest samopoczucie uczniów podczas pracy w grupach przy podchodach (wszystkie odpowiedzi pozytywne; dwóch uczniów nie udzieliło żadnej odpowiedzi), uczniowską chęć do pracy tą metodą (dwóch uczniów udzieliło przeczącej odpowiedzi; pozostali wykazali chęć pracy), opinie i świadomość uczniów na temat pracy tą metodą w celu pomocy w samodzielnej nauce języka obcego (19 uczniów odpowiedziało twierdząco). Przedstawiona alternatywna forma uczenia się wspiera procesy uczniowskiej autonomizacji podczas lekcji języka niemieckiego. |
| Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, uczenie się, autonomia, niemiecki, język nauczania, uczeń |
| TESE descriptors: |
secondary school, learning, autonomy, German, teaching language, pupil |
| Publikacje: |
- Karpeta-Peć, B. (2001). Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów na lekcjach języka obcego. Neofilolog, 20, 64-72.
|