BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów na lekcjach języka obcego
Instytucja:
Data: maj 1998 – czerwiec 1998
Badacz: Beata Karpeta-Peć
Abstrakt:

Przedmiotem badań w działaniu były uczniowskie reakcje dotyczące metod pracy na lekcjach języka niemieckiego. Główne pytanie badawcze brzmiało: w jaki sposób uczniowie reagują na dwie wybrane metody pracy wspierające autonomię: podchody i pracę z „Wechselspiel”. Badania (polegające na eksperymencie) objęły pierwszą klasę liceum ogólnokształcącego (łącznie 26 osób). W badaniach wykorzystano: obserwację uczniów, dwukrotną obserwację przez innego nauczyciela, ankietę (dotyczyła biografii uczenia się) oraz różne formy ewaluacji (wyrywkowe próby). Wnioski z badań potwierdzono wynikami ankiety ewaluacyjnej (pytania otwarte), którą przeprowadzono w ostatniej fazie badań. Badania pokazały, jakie jest samopoczucie uczniów podczas pracy w grupach przy podchodach (wszystkie odpowiedzi pozytywne; dwóch uczniów nie udzieliło żadnej odpowiedzi), uczniowską chęć do pracy tą metodą (dwóch uczniów udzieliło przeczącej odpowiedzi; pozostali wykazali chęć pracy), opinie i świadomość uczniów na temat pracy tą metodą w celu pomocy w samodzielnej nauce języka obcego (19 uczniów odpowiedziało twierdząco). Przedstawiona alternatywna forma uczenia się wspiera procesy uczniowskiej autonomizacji podczas lekcji języka niemieckiego.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, uczenie się, autonomia, niemiecki, język nauczania, uczeń
TESE descriptors: secondary school, learning, autonomy, German, teaching language, pupil
Publikacje:
  • Karpeta-Peć, B. (2001). Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów na lekcjach języka obcego. Neofilolog, 20, 64-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"