BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogika czy pedagogia – moje wybory
Data: [2004]
Badacz: Ewa Żmijewska
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania: Jak postrzegają oni [studenci] sytuację w obecnej pedagogice? Wyboru jakich dróg konstruowania własnych pedagogii dokonują? Jakie są uzasadnienia tych wyborów? Do analizy zakwalifikowano 77 esejów. Cztery osoby wybrały personalizm jako prąd pedagogiczny, w który będą starali się wpisać w swojej pracy zawodowej. Wszyscy studenci z tej grupy przyjęli chrześcijańską odmianę personalizmu. Do najważniejszych wartości respondenci zaliczyli miłość, wartość i godność – jako elementy pedagogii studentów. Akcentowano także wartość dialogu. Studenci wskazywali na osobę swojego mistrza, pedagogiczny autorytet. Osoby wymieniające tylko jedną osobę w tym kontekście w pełni akceptowały jego pedagogię albo pedagogikę. Natomiast studenci posiadający więcej niż jeden autorytet opowiadali się wybiórczo za akceptowanymi przez siebie elementami. Dziewięciu badanych swoje eseje konstruowało w oparciu zarówno o nurt, jak i dokonania konkretnych osób. W przypadku pięciu osób była to pedagogika Gestalt, w przypadku trzech – pedagogika waldorfska, trzech – pedagogika antyautorytarna, dwóch – pedagogika religii. W jednej tylko pracy jej autorka dowodziła wyższości pedagogii nad pedagogiką. Niektórzy studenci próbowali stworzyć własne pedagogie, oparte na takich propozycjach jak: wsłuchiwanie się w pragnienia dziecka, „zapraszam Cię do uczenia się”, osobisty przykład, przyjaźń, zrozumienie, wsparcie, akceptacja założeń pedagogiki personalistycznej, pedagogia świadomego wychowania (za Tarnowskim, Bruhlmeierem i Łopatkową) i in.

Autorskie słowa kluczowe: dialog, nadzieja, pedagogika, pedagogia, wybory studentów, miłość, godność człowieka, wszechstronny rozwój dzieci
Author's Keywords: dialog, hope, pedagogy-practice, students' choices, love, human dignity, children's universal progress
Deskryptory TESE: nauczyciel, student, kompetencje, postawa, zawód nauczyciela
TESE descriptors: teacher, student, competence, attitude, teaching profession
Publikacje:
  • Żmijewska, E. (2005). Pedagogika czy pedagogia – moje wybory. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVIII, 29-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"