BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zreformowana edukacja a szanse życiowe dzieci ze środowiska wsi popegeerowskiej
Data: marzec 2001 – kwiecień 2001
Badacz: Danuta Waloszek
Abstrakt:

Celem badania było określenie szans edukacyjnych i życiowych dzieci ze środowiska wsi popegeerowskiej w zakresie zdrowia, wychowania w rodzinie, ogólnej kondycji materialno-socjalnej rodzin oraz ofert edukacyjnych i planów rozwoju gminy. Kontekstem badania była realizacja celów reformy systemu edukacyjnego. Badanie zrealizowano w losowo wybranych sześciu gminach województwa lubuskiego, 36 wsiach i 294 rodzinach byłych pracowników PGR-u. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Wypowiedzi rodziców, nauczycieli i dzieci pozwoliły stwierdzić, że skomplikowana sytuacja życiowa we wsiach popegeerowskich przyczyniała się często do powstawania niepokojących reakcji dzieci wobec siebie i środowiska. Niemogący poradzić sobie z deprawacją i zagrożeniem, uczniowie dopuszczali się zachowań nagannych społecznie w postaci kradzieży śniadań, obuwia, przyborów szkolnych, czasem za namową rodziców. Dzieci miały poczucie zajmowania gorszej pozycji, były źle traktowane przez kolegów i nauczycieli, szkoła zaś nie potrafiła sobie poradzić z tym „ukrytym programem”. W najtrudniejszym położeniu znalazły się dzieci sześcioletnie, pozbawione pozytywnie stymulujących rozwój propozycji, w tym uczęszczania do przedszkola. Pozostawiane same sobie, powielały w zabawach negatywne zachowania zaczerpnięte z życia rodzinnego, nie potrafiły poprawnie się wypowiadać, w tym nazwać wielu przedmiotów. Dzieci te były najczęściej niedożywione, trudności w dotarciu do usług zdrowotnych przyczyniały się do pogłębienia dysfunkcji, zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Bezrobocie rodziców zmuszało dzieci do podejmowania pracy, w tym zbierania jagód, grzybów, opieki nad młodszym rodzeństwem. Zdewastowane, nieuporządkowane środowisko życia dzieci pozbawiało je możliwości kształtowania zachowań estetycznych i higienicznych, co przyczyniało się do odrzucania ich przez kolegów. Dzieci przejmowały też postawy pełne pesymizmu od swoich bezrobotnych rodziców.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, obszar wiejski, środowisko społeczno-kulturowe, równość szans, dziecko zagrożone
TESE descriptors: educational reform, rural area, socio-cultural environment, equal opportunity, child at risk
Publikacje:
  • Waloszek, D. (2002). Zreformowana edukacja a szanse życiowe dzieci ze środowiska wsi popegeerowskiej. Edukacja, 2, 72-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"