BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikowanie się nauczyciela z uczniem w sytuacji niepowodzenia
Data: [2002]
Badacz: Henryka Kwiatkowska
Abstrakt:

Celem badań było udzielenie odpowiedzi na pytanie o rodzaj komunikatów kierowanych przez nauczyciela do ucznia w sytuacji niepowodzenia, o oczekiwania uczniów dotyczące wypowiedzi nauczycieli w takiej sytuacji, o obszar rozbieżności semantycznej komunikatów ucznia i nauczyciela oraz wyniki analizy porównawczej komunikatów ucznia i nauczyciela. Niniejsze doniesienie prezentuje wyniki badań, na podstawie których powstały dwie prace dyplomowe: D. Banaszak i W. Witkowskiej, Komunikowanie się nauczyciela z uczniem w sytuacji niepowodzenia. Analiza porównawcza wyników badań środowiska miejskiego i wiejskiego, oraz A.M. Prusinowskiej, Komunikowanie się nauczyciela z uczniem w sytuacji niepowodzenia (na przykładzie szkoły średniej). Pierwszymi badaniami objęto 80 uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 w Wyszkowie (środowisko miejskie) oraz 80 uczniów Publicznych Szkół Podstawowych w Rybnie, Kręgach i Skuszewie (środowisko wiejskie). Zastosowano kwestionariusz skierowany do uczniów; zadaniem respondentów było wymienienie zapamiętanych zwrotów stosowanych przez nauczyciela w sytuacji niepowodzenia oraz wypisanie zwrotów, które chcieliby usłyszeć w tej sytuacji od nauczyciela. Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że w środowisku miejskim nauczyciele równie często stosowali wypowiedzi o pozytywnym wydźwięku (48 wskazań) i negatywnym (49 wskazań). Wypowiedzi obojętne polegały na stwierdzeniu nieprzygotowania i zostały wymienione 29 razy przez uczniów. W środowisku wiejskim nauczyciele częściej stosowali wypowiedzi negatywne (64) od pozytywnych (50). Wypowiedzi neutralne zostały wymienione 31 razy przez uczniów. Uczniowie oczekiwali pozytywnych przekazów. Dla uczniów miejskich było to wykazanie wiary w ucznia, chęć pomocy dziecku, stosowanie taryfy ulgowej, pomniejszenie znaczenia nieprzygotowania, brak komentarza i odroczenie negatywnej oceny. Dzieci wiejskie wymieniały z kolei wyrażenie wiary w ucznia, stosowanie taryfy ulgowej, pomniejszenie faktu nieprzygotowania, pozytywną ocenę ucznia, chęć pomocy dziecku oraz przyznanie się do własnych błędów przez nauczyciela. Drugimi badaniami objęto 100 uczniów klas trzecich Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana K. Norwida w Wyszkowie. Zastosowano kwestionariusz skierowany do uczniów; ich zadaniem było wymienienie zapamiętanych zwrotów stosowanych przez nauczyciela w sytuacji niepowodzenia oraz wypisanie zwrotów, które chcieliby usłyszeć w tej sytuacji od nauczyciela. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że znaczną większość wypowiedzi formułowanych przez nauczycieli liceum w sytuacji niepowodzenia stanowiło stwierdzenie faktu nieprzygotowania (141 wskazań), następnie odwołanie się do wstydu (99) i używanie obelżywych słów (86), znacznie rzadziej wykazywanie wiary w ucznia (36), groźbę (35) i wyraz desperacji nauczyciela (19). Wykorzystanie typologii wypowiedzi nauczycieli z podziałem na zachowania neutralne, negatywne i konstruktywne wykazało, że te pierwsze stanowiły 33,9%, negatywne – 57,6%, konstruktywne – 8,6%. Uczniowie oczekiwali przede wszystkim dania drugiej szansy (124), następnie okazania życzliwości (62), wykazania zrozumienia ze strony nauczyciela (52) i najrzadziej – odwołania się do wstydu (14).

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, komunikacja werbalna, trudności w nauce, relacje interpersonalne, postawa, szkoła podstawowa, obszar miejski, obszar wiejski, szkoła średnia
TESE descriptors: teacher-student relation, verbal communication, learning difficulty, interpersonal relations, attitude, primary school, urban area, rural area, secondary school
Publikacje:
  • Kwiatkowska, H. (2002). Komunikowanie się nauczyciela z uczniem w sytuacji niepowodzenia. Edukacja, 1, 57-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"