BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci z trudnościami w nabywaniu języka a system opieki logopedycznej na szczeblu edukacji przedszkolnej
Typ badania: podłużne
Data: 2000 – 2003
Badacz: Ewa Słodownik-Rycaj
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jak duża jest grupa dzieci wykazująca opóźnienia w przyswajaniu języka? jak problem opóźnień w przyswajaniu języka jest przezwyciężany podczas kolejnych lat pobytu dziecka w przedszkolu? czy wczesne rozpoznanie trudności w nabywaniu języka stwarza możliwość rozwiązania problemu na szczeblu edukacji przedszkolnej? Badanie przeprowadzono dwuetapowo: w pierwszym wzięło udział 47 dzieci (badani uczęszczali na zajęcia do grupy czterolatków). Do drugiego etapu zakwalifikowano dzieci, które uzyskały niskie wyniki, wskazujące na opóźniony rozwój mowy – łącznie 21 osób (po roku, ze względu na rezygnację z przedszkola, liczba respondentów zmalała do 18). Do zebrania materiału posłużono się Przesiewowym Testem Logopedycznym (PTL) opracowanym przez Z. Tarkowskiego oraz Testem Sprawności Językowej (TSJ). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wraz z wiekiem występuje wyraźny spadek liczby dzieci mających poważne problemy z nabywaniem języka. Zgodnie ze zgromadzonymi danymi odsetek dzieci wykazujących poziom rozwoju języka poniżej przeciętnej wynosił 16% osób w wieku 5-6 lat oraz 7% osób w wieku 6-7 lat. Jednocześnie okazało się, że w 44% przypadków dzieci zakwalifikowanych do grupy ryzyka z powodu opóźnienia rozwoju mowy nauczycielki w trakcie oceny zawyżały możliwości językowe wychowanków. Odnotowano również, że pięcioro dzieci z 18 zaliczonych do grupy ryzyka nie uzyskało w ogóle pomocy w placówce, do której uczęszczały na zajęcia (mimo zatrudnionego tam logopedy).

Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, umiejętność mówienia, logopedia, edukacja przedszkolna, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: child, child development, oral skills, speech therapy, pre-primary education, childcare
Publikacje:
  • Słodownik-Rycaj, E. (2004). Dzieci z trudnościami w nabywaniu języka a system opieki logopedycznej na szczeblu edukacji przedszkolnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 143-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"