Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jak duża jest grupa dzieci wykazująca opóźnienia w przyswajaniu języka? jak problem opóźnień w przyswajaniu języka jest przezwyciężany podczas kolejnych lat pobytu dziecka w przedszkolu? czy wczesne rozpoznanie trudności w nabywaniu języka stwarza możliwość rozwiązania problemu na szczeblu edukacji przedszkolnej? Badanie przeprowadzono dwuetapowo: w pierwszym wzięło udział 47 dzieci (badani uczęszczali na zajęcia do grupy czterolatków). Do drugiego etapu zakwalifikowano dzieci, które uzyskały niskie wyniki, wskazujące na opóźniony rozwój mowy – łącznie 21 osób (po roku, ze względu na rezygnację z przedszkola, liczba respondentów zmalała do 18). Do zebrania materiału posłużono się Przesiewowym Testem Logopedycznym (PTL) opracowanym przez Z. Tarkowskiego oraz Testem Sprawności Językowej (TSJ). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wraz z wiekiem występuje wyraźny spadek liczby dzieci mających poważne problemy z nabywaniem języka. Zgodnie ze zgromadzonymi danymi odsetek dzieci wykazujących poziom rozwoju języka poniżej przeciętnej wynosił 16% osób w wieku 5-6 lat oraz 7% osób w wieku 6-7 lat. Jednocześnie okazało się, że w 44% przypadków dzieci zakwalifikowanych do grupy ryzyka z powodu opóźnienia rozwoju mowy nauczycielki w trakcie oceny zawyżały możliwości językowe wychowanków. Odnotowano również, że pięcioro dzieci z 18 zaliczonych do grupy ryzyka nie uzyskało w ogóle pomocy w placówce, do której uczęszczały na zajęcia (mimo zatrudnionego tam logopedy). |