BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy i zachowania nauczycieli szkół średnich w niektórych sytuacjach interpersonalnych
Data: 2000 – 2001
Badacz: Ryszard Kałużny, Tadeusz Leczykiewicz
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły m.in.: osobisty cel pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli, zachowania pedagogów w różnych sytuacjach interpersonalnych czy preferowane zachowania w sytuacji konieczności udzielenia pomocy innym ludziom. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem anonimowego, skategoryzowanego kwestionariusza. W badaniu wzięło udział 161 nauczycieli pracujących w szkołach średnich (100 kobiet i 61 mężczyzn) w województwie dolnośląskim i podlaskim. Wszyscy respondenci legitymowali się wykształceniem wyższym (w tym: humanistycznym – 77,64%, z kierunku wychowania fizycznego – 14,29%, politechnicznym – 8,07%). Średni wiek badanych nauczycieli wynosił 37,5 roku, a staż pracy – 14,1. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 83,23% respondentów skupiało się w swojej praktyce dydaktyczno-wychowawczej na optymalnym rozwijaniu zdolności każdego ucznia, 5,59% poświęcało się głównie rozwijaniu najsłabszych i średnich uczniów, a 4,35% dbało przede wszystkim o kształcenie najbardziej zdolnych uczniów. Jednocześnie zwrócono uwagę, że 6,83% badanych było skłonnych do koncentrowania się na realizowaniu tylko obowiązkowego programu nauczania. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że 88,20% ankietowanych pedagogów przedstawiało siebie zawsze takimi, jakimi są, przeważnie zgodnie ze stanem faktycznym, a 11,18% przedstawiało siebie w innym świetle (10,56% przyznało się do sporadycznego postępowania w taki sposób, natomiast 0,62% często mówiło o sobie nieprawdę). Na podstawie wyników ankiety ustalono również, że 98,14% badanych było skłonnych udzielić pomocy innym ludziom (najczęściej deklarowano czynne niesienie pomocy poszkodowanym, bez oglądania się na innych – 47,21%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, postawa, nauczanie
TESE descriptors: teacher, behaviour, social behaviour, social competences, attitude, teaching
Publikacje:
  • Kałużny, R. i Leczykiewicz, T. (2002). Postawy i zachowania nauczycieli szkół średnich w niektórych sytuacjach interpersonalnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 79-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"