BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy i zachowania nauczycieli wobec reformy systemu edukacji w Polsce
Data: kwiecień 2000 – maj 2000
Badacz: Małgorzata Kamińska-Juckiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie postawy i zachowania prezentują nauczyciele wobec programu „milenijnej” reformy systemu edukacji? Jakie są uwarunkowania prezentowanych postaw i zachowań? Do zebrania materiału badawczego posłużono się następującymi technikami: testem wiadomości, skalą ocen oraz ankietą. Badaniem objęto cztery powiaty województwa mazowieckiego: płocki grodzki, płocki ziemski, gostyniński oraz sierpecki. Próba liczyła 310 nauczycieli z 37 losowo wybranych szkół różnego typu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólny poziom znajomości programu reformy systemu edukacji kształtował się u większości respondentów na poziomie średnim. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami średnio co trzeci badany wykazał wysoki poziom wiedzy, a blisko jedna czwarta prezentowała poziom niski. Zaobserwowano, że poziom znajomości programu reformy był uzależniony od takich parametrów statusu zawodowego jak: miejsce pracy, staż pracy oraz zajmowane stanowisko. Okazało się również, że niemal 80% ankietowanych oceniało zmiany w sposób ambiwalentny. Prawie 86% osób odczuwało także niepokój w związku z przemianami zachodzącymi w systemie oświaty. Jednocześnie odnotowano, że zdecydowana większość badanych (prawie 85%) była zaangażowana w realizację zmian wynikających z reformy edukacji.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, nauczyciel, reforma szkolnictwa, system edukacji, Polska
TESE descriptors: attitude, behaviour, teacher, educational reform, education system, Poland
Publikacje:
  • Kamińska-Juckiewicz, M. (2001). Postawy i zachowania nauczycieli wobec reformy systemu edukacji w Polsce. Edukacja Otwarta, 4, 139-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"