Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie postawy i zachowania prezentują nauczyciele wobec programu „milenijnej” reformy systemu edukacji? Jakie są uwarunkowania prezentowanych postaw i zachowań? Do zebrania materiału badawczego posłużono się następującymi technikami: testem wiadomości, skalą ocen oraz ankietą. Badaniem objęto cztery powiaty województwa mazowieckiego: płocki grodzki, płocki ziemski, gostyniński oraz sierpecki. Próba liczyła 310 nauczycieli z 37 losowo wybranych szkół różnego typu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ogólny poziom znajomości programu reformy systemu edukacji kształtował się u większości respondentów na poziomie średnim. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami średnio co trzeci badany wykazał wysoki poziom wiedzy, a blisko jedna czwarta prezentowała poziom niski. Zaobserwowano, że poziom znajomości programu reformy był uzależniony od takich parametrów statusu zawodowego jak: miejsce pracy, staż pracy oraz zajmowane stanowisko. Okazało się również, że niemal 80% ankietowanych oceniało zmiany w sposób ambiwalentny. Prawie 86% osób odczuwało także niepokój w związku z przemianami zachodzącymi w systemie oświaty. Jednocześnie odnotowano, że zdecydowana większość badanych (prawie 85%) była zaangażowana w realizację zmian wynikających z reformy edukacji. |