Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej strategii promocyjnych dwóch uczelni: Politechniki Lubelskiej oraz Technische Universität Braunschweig. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza, o którego wypełnienie poproszono 30 studentów z Polski oraz 30 studentów z Niemiec. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszym źródłem uzyskiwania informacji na temat uczelni w przypadku niemieckich respondentów (43%) i polskich (40%) byli znajomi. Na drugim miejscu wskazywano broszury (33% Polaków) oraz internet (TIK; 30% Niemców). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że respondenci niemieccy pięciokrotnie częściej korzystali z internetu niż ich polscy koledzy. Okazało się również, że Polacy wcześniej zaczęli interesować się wyborem uczelni niż Niemcy (66,7% polskich studentów wskazało okres klasy maturalnej, z kolei 46,7% niemieckich studentów – ukończenie szkoły średniej). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami ustalono również, że w Polsce bardziej popularną formą promocji uczelni były dni otwarte (uczestniczyło w nich 46,7% osób, podczas gdy w Niemczech uczestnictwo zadeklarowało 26,7%). W Niemczech natomiast największym powodzeniem (40%) cieszyły się spotkania ze studentami (w Polsce uczestniczyło w tego rodzaju promocji 20% uczniów). Dodatkowo odnotowano, że w obu krajach najbardziej znaczącym motywem w wyborze uczelni był kierunek studiów. |