Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiła ocena wiedzy studentów dotyczącej kampanii społecznych związanych z promocją zdrowia oraz analiza roli edukacyjnej tych kampanii. Badaniem objęto 152 studentów poznańskich uczelni (55% respondentów stanowiły kobiety; średnia wieku badanych wyniosła 22,01). Do zebrania materiału posłużono się sondażem diagnostycznym z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. W badaniu wykorzystano również przykładowe plakaty kampanii społecznych rozpowszechnianych w telewizji, prasie, internecie oraz na bilbordach w latach 2011-2012. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że ponad połowa ankietowanych (59,9%) oceniła podejmowane w Polsce działania promujące zdrowie jako dostateczne (15,8% oceniło je jako dobre, a 24,3% jako niezadowalające; nikt z respondentów nie ocenił ich jako bardzo dobre). Okazało się, że niemal wszyscy studenci (99,5%) nie pamiętali, jakie organizacje były wymieniane w przekazach kampanii. Ustalono, że najbardziej znana kampania społeczna dotyczyła picia mleka: „Pij mleko! Będziesz wielki!”. Jednocześnie zaobserwowano, że badani najwyżej ocenili kampanie, które znali, tzn. „Pij mleko! Będziesz wielki!”, „Chroń życie przed rakiem szyjki macicy”, „Stop zwolnieniom z wf-u”, „JA TY JEMY” oraz „Narkotyki? Na co mi to!”. |