BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mobilizacja i krytyka dorosłych a rozwój dziecka
Data: [2000]
Badacz: Sylwia Seul-Michałowska
Abstrakt:

Celem przeglądu badań było przedstawienie stanu wiedzy na temat mobilizacji dzieci do działania przez osoby dorosłe. Wyniki badań empirycznych dowiodły między innymi, że rodzice dwa razy częściej starali się mobilizować do pracy uczniów klasy czwartej niż klasy trzeciej szkoły podstawowej (Seul, 2000). Rodzice czynili to najczęściej w taki sposób, że dziecko czuło się niekompetentne, przy czym sytuacja ta zmieniała się w klasie czwartej. W przypadku trzecioklasistów działania rodziców wiązały się z częstszym przeżywaniem negatywnych emocji w trakcie lekcji, rzadszym doświadczaniem emocji pozytywnych podczas przerw oraz brakiem poszukiwania wsparcia u rówieśników. Mobilizacja rodziców przez dorosłych mogła wpływać korzystnie na wzbogacanie i przeobrażanie obrazu siebie u dziecka, przy czym rezultat ten mógł być również związany ze zmianami rozwojowymi, które uruchamiały funkcję walidacyjną i konfirmacyjną (Dymkowski, 1998). Wpływ działań mobilizujących rodziców może mieć również charakter hamujący, gdy działania te podejmowane są w momencie pojawienia się trudności (korekta), nie zaś wcześniej (profilaktyka). Najbardziej zahamowane dzieci skłonne były do nieśmiałości, wycofania się z grupy rówieśniczej (Kochanska, Radke, Yarrow, 1992). To z kolei przyczyniało się do bycia traktowanym przez rówieśników jako osoba słabo radząca sobie z rozwiązywaniem problemów społecznych (Steward, Rubin, 1995).

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, krytycyzm, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, trudności w nauce
TESE descriptors: child development, critical sense, adult-child relation, parent-child relation, learning difficulty
Publikacje:
  • Seul-Michałowska, S. (2000). Mobilizacja i krytyka dorosłych a rozwój dziecka. Edukacja, 3, 65-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"