BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena trafności diagnostycznej Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH-I S. Popka
Instytucja:
Data: 1987 – 1989
Badacz: Barbara Albert
Abstrakt:

Celem badania była próba określenia wartości empirycznych polskich metod badawczych, związanych z postawami twórczymi – Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH-I, opracowanego przez Stanisława Popka. W badaniach zastosowano formę B testu HDYT (How Do You Think), opracowanego przez G. Davisa. Przeprowadzono go wśrod uczniów wylosowanych klas drugich i trzecich z pięciu wytypowanych szkół średnich Lublina (licea ogólnokształcące, technika i zasadnicze szkoły zawodowe). W okresie od stycznia do marca zbadano tym testem 261 osób w wieku 15,8-18,9. Liczebność próby ograniczono do 207 osób w wieku 16-17 lat, które jednocześnie były badane Kwestionariuszem KANH-I. Z dalszych opracowań wyłączono w teście Davisa wyniki 54 osób, które nie spełniły wymaganych warunków. Przy sporządzaniu norm dla testu HDYT i Kwestionariusza Twórczego Zachowania postępowano zgodnie z procedurą zalecaną przez J. Brzezińskiego. Drugą normalizację KANH-I przeprowadzono na próbie 479 osób. W latach 1987-1989 przebadano 531 uczniów klas drugich i trzecich (wiek: 17-18 lat) ze szkół średnich w Lublinie (liceum ogólnokształcące, technikum i zasadnicza szkoła zawodowa). Uczniowie byli badani Kwestionariuszem KANH-I i Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (R. Drwal, J. Wilczyńska). Ponieważ 52 osoby otrzymały w kontrolnej skali KAS zbyt niskie wyniki, w dalszym opracowaniu nie brano pod uwagę wyników tych osób w teście KANH-I. Na podstawie wyników stwierdzono, że Kwestionariusz Twórczego zachowania KANH-I S. Popka jest trafnym narzędziem do pomiaru postawy twórczej. Można go stosować do oceny poziomu zachowań twórczych młodzieży szkolnej w wieku 16-17 lat, dla której opracowano normy stenowe. Kwestionariusz KANH-I powinien znaleźć zastosowanie w praktyce poradnianej przy dokonywaniu diagnozy uzdolnień twórczych młodzieży. Dla młodzieży o wysokim poziomie zachowań twórczych należy organizować w procesie nauczania i wychowania warunki sprzyjające realizacji potencjalnych możliwości twórczych.

Deskryptory TESE: normalizacja, test standaryzowany, psychologia, zachowania, kreatywność
TESE descriptors: standardisation, standardised test, psychology, behaviour, creativity
Publikacje:
  • Albert, B. (1990). Ocena trafności diagnostycznej Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH-I S. Popka. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska: Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 3, 155-170.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"