BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość życia w subiektywnej ocenie osób niepełnosprawnych intelektualnie jako podstawa konstruowania programów rehabilitacji społecznej
Data: [2003]
Badacz: Radosław J. Piotrowicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jakie jest subiektywne poczucie jakości życia w ocenie osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym w zakresie satysfakcji z życia, oceny własnej przydatności w pracy, niezależności i integracji ze społecznością lokalną? W jakim stopniu środowisko społeczno-terapeutyczne wpływa na podobieństwa i różnice w zakresie percepcji poczucia jakości życia, w którym funkcjonują osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym? Jaki ma wpływ zróżnicowany iloraz inteligencji osób z rozpoznaniem upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym na ich subiektywną ocenę poczucia jakości życia? Próbę badawczą stanowiło 168 osób (84 kobiety oraz 84 mężczyzn) o średnim ilorazie inteligencji 40 pkt (średnia wieku wyniosła 25 lat). Wśród respondentów 51 osób było ubezwłasnowolnionych; prawną opiekę sprawowała nad nimi instytucja opiekuńcza (N = 26) oraz rodzice (N = 17). Główną metodę badawczą stanowił sondaż (Kwestionariusz Jakości Życia); zbierając materiał, wykorzystano także obserwację, analizę dokumentów oraz metody wspomagające, takie jak elementy dramy, trening interpersonalny i komunikację wspomagającą. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono zróżnicowane subiektywne poczucie jakości życia u osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym. Wykazano również brak istotnych różnic w grupach osób o zróżnicowanym ilorazie inteligencji pod względem upośledzenia umysłowego umiarkowanego stopnia. Okazało się również, że środowisko społeczno-terapeutyczne istotnie różnicowało wyniki respondentów w zakresie poczucia jakości życia. Odnotowano istotne statystycznie różnice między ankietowanymi w młodszym i starszym wieku (pod względem ogólnego poczucia jakości życia, niezależności oraz przynależności społecznej).

Autorskie słowa kluczowe: rehabilitacja społeczna, wspieranie osób niepełnosprawnych, jakość życia
Author's Keywords: social rehabilitation, supporting disabled people, life quality
Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, zdrowie, postawa, ocenianie
TESE descriptors: people with disabilities, disability, health, attitude, marking
Publikacje:
  • Piotrowicz, R.J. (2005). Jakość życia w subiektywnej ocenie osób niepełnosprawnych intelektualnie jako podstawa konstruowania programów rehabilitacji społecznej. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 2, 149-173.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"