Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy współczesny nauczyciel faktycznie jest przygotowany do posługiwania się komputerem w swojej pracy zawodowej? Czy nauczyciel wykorzystuje swoje umiejętności informatyczne podczas zajęć z uczniami? Próbę badawczą stanowili nauczyciele pracujący w losowo wybranych 10 szkołach (sześciu miejskich oraz czterech wiejskich). Łącznie w badaniu wzięło udział 246 osób (201 kobiet i 45 mężczyzn), w tym 96 respondentów zatrudnionych na wsi, a 154 w mieście. Badanych podzielono na cztery grupy w zależności od nauczanego przedmiotu: nauczyciele przedmiotów humanistycznych (N = 85); nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (N = 73); nauczyciele kształcenia zintegrowanego (N = 32); pozostali nauczyciele (N = 56) – w tym m.in. przedmiotów zawodowych oraz bibliotekarze, pedagodzy i psycholodzy szkolni. W wyniku przeprowadzonego badania ustalono, że średnia oceny własnych umiejętności informatycznych (TIK) wszystkich respondentów wyniosła 3,6 (w skali od 1 do 5; wartość 1 odpowiadała poziomowi bardzo słabemu, a 5 – bardzo dobremu). Wykazano również, że pod względem typu szkoły, w której pracowali badani, najwyższy poziom umiejętności deklarowali nauczyciele gimnazjów (średni wynik – 3,8; pedagodzy ze szkół podstawowych oraz ponadgimnzajalnych uzyskali odpowiednio średnie – 3,55 i 3,61). Ponadto okazało się, że w opinii ankietowanych najwyższe umiejętności obsługi komputera prezentowali nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. 39% ogółu badanych przygotowywało i korzystało na zajęciach z prezentacji multimedialnych (na podstawie uzyskanych odpowiedzi ujawniono, że ponad połowa respondentów (53%) nie posiadała umiejętności tworzenia prezentacji). Jednocześnie 89% osób potwierdziło wykorzystywanie komputera podczas przygotowywania się do lekcji. |