Abstrakt: |
Przedmiotem badania były skala i rodzaj pytań zadawanych podczas lekcji przez uczniów i nauczycieli. Badanie przeprowadzono w szkołach średnich na lekcjach z różnych przedmiotów (293 jednostki), w tym m.in. podczas katechezy (N = 80). Obserwowano dwie grupy pytań: o charakterze organizacyjno-wychowawczym i dydaktyczne. Na jednej lekcji religii nauczyciele zadawali średnio 11,2 pytania organizacyjno-wychowawczego, uczniowie zaś 3,2 pytania o takim charakterze. Podczas jednych zajęć z katechezy padało również średnio 16 pytań dydaktycznych ze strony nauczycieli i 3,5 pytania o takim charakterze ze strony uczniów. Z kolei średnia pytań organizacyjno-wychowawczych ze strony nauczycieli, zadawanych podczas jednej lekcji z innego przedmiotu, wynosiła 2,7, ze strony uczniów zaś 0,5. Nauczyciele znacznie częściej zadawali pytania dydaktyczne: 23,6 podczas jednej jednostki lekcyjnej. Uczniowie korzystali z tych pytań znacznie rzadziej (średnio 2,4 pytania dydaktycznego na lekcji). Średnie pytań zadawanych przez katechetów i pozostałych nauczycieli były zatem podobne i wynosiły ok. 27 pytań podczas jednych zajęć. Podczas obserwacji zauważono ponadto, że katecheci ignorują uczniów zadających pytania (21,2 lekcji), dopuszczają do głosu uczniów, ale nie udzielają im odpowiedzi (13,7%). Podczas ponad połowy zajęć katecheci udzielali uczniom odpowiedzi na pytania, a podczas 7,5% lekcji zachęcali ich do zadawania pytań. |