BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola i znaczenie pytań na lekcjach religii
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Marian Śnieżyński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były skala i rodzaj pytań zadawanych podczas lekcji przez uczniów i nauczycieli. Badanie przeprowadzono w szkołach średnich na lekcjach z różnych przedmiotów (293 jednostki), w tym m.in. podczas katechezy (N = 80). Obserwowano dwie grupy pytań: o charakterze organizacyjno-wychowawczym i dydaktyczne. Na jednej lekcji religii nauczyciele zadawali średnio 11,2 pytania organizacyjno-wychowawczego, uczniowie zaś 3,2 pytania o takim charakterze. Podczas jednych zajęć z katechezy padało również średnio 16 pytań dydaktycznych ze strony nauczycieli i 3,5 pytania o takim charakterze ze strony uczniów. Z kolei średnia pytań organizacyjno-wychowawczych ze strony nauczycieli, zadawanych podczas jednej lekcji z innego przedmiotu, wynosiła 2,7, ze strony uczniów zaś 0,5. Nauczyciele znacznie częściej zadawali pytania dydaktyczne: 23,6 podczas jednej jednostki lekcyjnej. Uczniowie korzystali z tych pytań znacznie rzadziej (średnio 2,4 pytania dydaktycznego na lekcji). Średnie pytań zadawanych przez katechetów i pozostałych nauczycieli były zatem podobne i wynosiły ok. 27 pytań podczas jednych zajęć. Podczas obserwacji zauważono ponadto, że katecheci ignorują uczniów zadających pytania (21,2 lekcji), dopuszczają do głosu uczniów, ale nie udzielają im odpowiedzi (13,7%). Podczas ponad połowy zajęć katecheci udzielali uczniom odpowiedzi na pytania, a podczas 7,5% lekcji zachęcali ich do zadawania pytań.

Autorskie słowa kluczowe: dialog, pytanie
Author's Keywords: dialog, question
Deskryptory TESE: metoda nauczania, treści kształcenia, program nauczania, lekcja, religia
TESE descriptors: teaching method, content of learning, curriculum, lesson, religion
Publikacje:
  • Śnieżyński, M. (2014). Rola i znaczenie pytań na lekcjach religii. Katecheta, 4, 4-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"