BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej sytuacji życiowej u młodzieży z wrodzonymi wadami serca
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Bożena Banasiak, Katarzyna Szymańska
Abstrakt:

Przedmiotem badań był obraz własnej sytuacji życiowej u młodzieży z wrodzonymi wadami serca w porównaniu z osobami zdrowymi, analizowany z punktu widzenia właściwości treściowych i formalnych ujawnianych schematów poznawczych. Celem badań było stwierdzenie, czy obraz własnej choroby wyodrębnia się w świecie wewnętrznych przeżyć badanych, czy w obrazie życia funkcjonuje świadomość pozazdrowotnych konsekwencji choroby, jak wartościowana jest własna sytuacja życiowa. Celem badań było także ustalenie zależności między funkcjonującym obrazem własnego życia a wybranymi zdolnościami indywidualnymi badanych, takich jak zdolności intelektualne i status społeczny. W badaniach brało udział 76 uczniów klas ósmych szkół podstawowych (40 chłopców i 36 dziewcząt), pacjentów Poradni Kardiologicznej Instytutu Pediatrii w Łodzi. Spośród nich wyodrębniono dwie grupy po 38 osób: jedną stanowiła młodzież po chirurgicznej korekcji wady serca, drugą – młodzież z nieoperowaną wadą serca. Grupę porównawczą stanowiło 53 uczniów zdrowych z klas ósmych szkół podstawowych (doboru grupy dokonano na podstawie szkolnej dokumentacji lekarskiej). Do określenia obrazu własnej sytuacji życiowej u badanej młodzieży zastosowano Kwestionariusz Stylu Spostrzegania „Koło” – Perceptual Organization and Reduction Questionnaire – Bena Shalita. Uzyskane dane posłużyły do obliczenia trzech wskaźników ilościowych oraz do analiz jakościowych pod względem treści spostrzeżeń dotyczących badanego fragmentu rzeczywistości. Właściwości intelektualne określano za pomocą próby "Rozumienie słowne" z zestawu "Przegląd uzdolnień pracowniczych" G. Grimsleya, L.F. Ruch, N.D. Warren i J.S. Ford, wydanego przez Pracownię Psychometryczną PAN w 1960 roku. Analizowano także dokumentację medyczną i rozmawiano z badanymi, aby uzyskać informacje o przebiegu choroby. Wyniki pokazały, że obraz własnej sytuacji życiowej u młodzieży z wrodzonymi wadami serca, analizowany z punktu widzenia występujących w nim treści, niewiele różni się od obrazu u osób zdrowych. Różnice polegają głównie na większej koncentracji osób z wadą niepoddaną korekcji chirurgicznej na własnej osobie, podczas gdy u młodzieży zdrowej w centrum spostrzeżeń znajduje się ogólna ocena życia. Obraz posiadanej wady fizycznej nie wyodrębnia się w świecie wewnętrznych przeżyć badanych. Młodzież z wadami serca czuje się w zasadzie zdrowa (zwłaszcza osoby operowane). Brak jest w obrazie życia świadomości pozazdrowotnych konsekwencji choroby.

Deskryptory TESE: problemy zdrowotne, młodzież, choroba, zdrowie, postawa, medycyna człowieka
TESE descriptors: health problems, youth, illness, health, attitude, human medicine
Publikacje:
  • Szymańska, K. i Banasiak, B. (1992). Obraz własnej sytuacji życiowej u młodzieży z wrodzonymi wadami serca. Psychologia Wychowawcza, 2-3, 169-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"