Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między wyborem szkoły ponadpodstawowej a poziomem dojrzałości szkolnej. Badaniem objęto 491 dzieci z Kielc i gminy Nowa Słupia. Badanie zrealizowano metodą sondażową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety własnej konstrukcji oraz Testu Dojrzałości Szkolnej B. Wilgockiej-Okoń (DS1). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że stopień przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej nie wpływał znacząco na przebieg ich dalszej kariery edukacyjnej, w tym na przebieg nauki w ciągu ośmiu lat kształcenia w szkole podstawowej oraz na późniejszy wybór szkoły średniej. Pomimo zmian w poziomie dojrzałości do czytania, pisania, liczenia i rozumienia nie zmieniały się wybory dróg edukacyjnych w żadnej z grup (ani w tej wyróżnionej ze względu na płeć, ani tej wyróżnionej ze względu na środowisko zamieszkania). Zarówno młodzież o wysokiej dojrzałości szkolnej, jak i młodzież, która uzyskała niskie wyniki w tym zakresie, wybierała wszystkie typy szkół ponadpodstawowych. Zastosowanie nieparametrycznego testu statystycznego chi-kwadrat ujawniło brak związku między badanymi zmiennymi. Zidentyfikowano natomiast inne uwarunkowania karier edukacyjnych młodzieży. Były to środowisko zamieszkania (miasto, wieś) oraz płeć, która najsilniej wpływała na wybór szkoły ponadpodstawowej. Chłopcy wybierali głównie technika i szkoły zawodowe, dziewczęta zaś – licea ogólnokształcące i licea zawodowe. |