BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzałość szkolna dzieci a ich dalsza kariera szkolna
Data: 1990 – 1991
Badacz: Danuta Kowalczyk
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między wyborem szkoły ponadpodstawowej a poziomem dojrzałości szkolnej. Badaniem objęto 491 dzieci z Kielc i gminy Nowa Słupia. Badanie zrealizowano metodą sondażową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety własnej konstrukcji oraz Testu Dojrzałości Szkolnej B. Wilgockiej-Okoń (DS1). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że stopień przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej nie wpływał znacząco na przebieg ich dalszej kariery edukacyjnej, w tym na przebieg nauki w ciągu ośmiu lat kształcenia w szkole podstawowej oraz na późniejszy wybór szkoły średniej. Pomimo zmian w poziomie dojrzałości do czytania, pisania, liczenia i rozumienia nie zmieniały się wybory dróg edukacyjnych w żadnej z grup (ani w tej wyróżnionej ze względu na płeć, ani tej wyróżnionej ze względu na środowisko zamieszkania). Zarówno młodzież o wysokiej dojrzałości szkolnej, jak i młodzież, która uzyskała niskie wyniki w tym zakresie, wybierała wszystkie typy szkół ponadpodstawowych. Zastosowanie nieparametrycznego testu statystycznego chi-kwadrat ujawniło brak związku między badanymi zmiennymi. Zidentyfikowano natomiast inne uwarunkowania karier edukacyjnych młodzieży. Były to środowisko zamieszkania (miasto, wieś) oraz płeć, która najsilniej wpływała na wybór szkoły ponadpodstawowej. Chłopcy wybierali głównie technika i szkoły zawodowe, dziewczęta zaś – licea ogólnokształcące i licea zawodowe.

Deskryptory TESE: wiek, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, szkoła średnia, kariera szkolna
TESE descriptors: age, transition from pre-primary to primary education, primary school, secondary school, school career
Publikacje:
  • Kowalczyk, D. (1995). Dojrzałość szkolna dzieci a ich dalsza kariera szkolna. Edukacja, 3, 43-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"