BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzałość technologiczna uczniów w świetle wyników badań ankietowych
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Marcin Dąbrowski, Dorota Kwiatkowska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza korzystania przez uczniów z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz ich stanu wiedzy na temat ICT. Badanie przeprowadzono wśród 428 uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej, będących studentami Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego (EUD), pochodzących z Warszawy, Katowic, Białegostoku, Kielc oraz Poznania. Za pomocą ankiety zadano uczniom pytania m.in. o częstotliwość i miejsce korzystania z komputera i internetu, cele korzystania z komputera i internetu, zachowania w środowisku internetowym (np. stosowanie netykiety, świadomość zagrożeń), wykorzystanie technologii ICT w szkolnej rzeczywistości, pomysły i sugestie efektywniejszego zastosowania komputerów w procesie nauczania. Wyniki badania pozwoliły na diagnozę korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w grupie nastolatków, a także na identyfikację problemów związanych z tą aktywnością, m.in.: ograniczone wsparcie techniczne i merytoryczne ze strony dorosłych, niewypracowane umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, niewystarczająca wiedza na temat prawa w internecie, zbyt częste wykorzystywanie internetu do celów rozrywkowych na niekorzyść nauki wspomaganej zasobami sieciowymi. Serwis Facebook bardzo często odwiedzało 30,1% badanych, z poczty elektronicznej bardzo często korzystało 11% respondentów, często 16,1%, czasami 56,5%, a nigdy nie korzystało 14%. Po włączeniu komputera 77,3% od razu wykorzystywało internet do celów rozrywkowych (np. słuchanie muzyki, oglądanie filmów), 64,5% do celów komunikacyjnych, a nieco ponad 40% do edukacji i rozwoju.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, komputer, korzystanie z Internetu, informatyka
TESE descriptors: ICT, Internet, computer, Internet usage, computer science
Publikacje:
  • Kwiatkowska, D. i Dąbrowski, M. (2012). Dojrzałość technologiczna uczniów w świetle wyników badań ankietowych. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/43/id/896
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"