Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza korzystania przez uczniów z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz ich stanu wiedzy na temat ICT. Badanie przeprowadzono wśród 428 uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej, będących studentami Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego (EUD), pochodzących z Warszawy, Katowic, Białegostoku, Kielc oraz Poznania. Za pomocą ankiety zadano uczniom pytania m.in. o częstotliwość i miejsce korzystania z komputera i internetu, cele korzystania z komputera i internetu, zachowania w środowisku internetowym (np. stosowanie netykiety, świadomość zagrożeń), wykorzystanie technologii ICT w szkolnej rzeczywistości, pomysły i sugestie efektywniejszego zastosowania komputerów w procesie nauczania. Wyniki badania pozwoliły na diagnozę korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w grupie nastolatków, a także na identyfikację problemów związanych z tą aktywnością, m.in.: ograniczone wsparcie techniczne i merytoryczne ze strony dorosłych, niewypracowane umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, niewystarczająca wiedza na temat prawa w internecie, zbyt częste wykorzystywanie internetu do celów rozrywkowych na niekorzyść nauki wspomaganej zasobami sieciowymi. Serwis Facebook bardzo często odwiedzało 30,1% badanych, z poczty elektronicznej bardzo często korzystało 11% respondentów, często 16,1%, czasami 56,5%, a nigdy nie korzystało 14%. Po włączeniu komputera 77,3% od razu wykorzystywało internet do celów rozrywkowych (np. słuchanie muzyki, oglądanie filmów), 64,5% do celów komunikacyjnych, a nieco ponad 40% do edukacji i rozwoju. |