BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie zawodowe nauczycieli w świetle wypowiedzi uczestników ogólnopolskiego konkursu na pamiętniki młodego pokolenia nauczycieli '93
Instytucja:
Data: listopad 1992 – 30 kwietnia 1993
Badacz: Wanda Dróżka
Abstrakt:

Celem badania była analiza wypowiedzi zebranych w ramach konkursu na pamiętniki młodego pokolenia nauczycieli pod kątem przygotowania zawodowego respondentów. W wyniku konkursu zebrano 120 różnego typu relacji autobiograficznych (dzienników, pamiętników, wspomnień, zapisków itp.). Zdecydowana większość badanych posiadała wykształcenie magisterskie lub doktorskie. Ocena otrzymanego w toku studiów przygotowania do pracy nauczycielskiej dotyczyła najczęściej jakości uzyskanych kompetencji pedagogiczno-wychowawczych i „prorozwojowych”, w szczególności z zakresu rozwiązywania problemów wychowawczych (tych codziennych i najbardziej skrajnych) oraz umiejętności diagnozowania i kwalifikowania dzieci z różnego typu opóźnieniami. Najczęściej weryfikowano swoje przygotowanie w tym zakresie, szczególnie na początku ścieżki zawodowej, jako niewystarczające i postulowano wprowadzenie do programu studiów treści bezpośrednio związanych z metodyką wychowania na podbudowie adekwatnych teorii psychologicznych. Kolejnym wątkiem często poruszanym przez nauczycieli w ich wypowiedziach była kwestia kondycji psychicznej nauczyciela-wychowawcy, w tym jego psychicznej gotowości do podjęcia odpowiedzialności, wykazania obiektywizmu i wyzbycia się strachu przed uczniami/klasą/szkołą, a także umiejętności wyciszenia się po pracy, radzenia sobie z samym sobą. Przygotowanie uniwersyteckie oceniano zwykle pozytywnie w zakresie teoretyczno-kierunkowym i wiedzy ogólnej, podkreślano również znaczenie studiów wyższych jako czynnika pobudzającego rozwój osobowości przyszłych nauczycieli. Kształcenie wyższe wydawało się odpowiadać zwłaszcza zadaniom zawodowym i poziomowi nauczania w szkołach średnich, szczególnie w liceach. Negatywnie oceniano zaś przygotowanie praktyczno-metodyczne.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, kompetencje, studia wyższe, metodyka, wychowanie dziecka, praktyka pedagogiczna, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: teacher, teaching profession, competence, higher education course, learning theory, child rearing, teaching practice, teacher education
Publikacje:
  • Dróżka, W. (1995). Przygotowanie zawodowe nauczycieli w świetle wypowiedzi uczestników ogólnopolskiego konkursu na pamiętniki młodego pokolenia nauczycieli '93. Edukacja, 3, 66-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"