Tytuł badania: |
Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Data: |
1991 |
Badacz: |
Bernard Löwe, Wiesław Stawiński |
Abstrakt: |
Celem badania było porównawcze ujęcie rozwoju zainteresowań biologicznych w przebiegu nauki szkolnej w Polsce (region południowo-wschodni) oraz w Niemczech (Kraj Badenia-Wirtembergia). Badaniem objęto 308 polskich uczniów klas V-VIII szkół podstawowych oraz 635 niemieckich uczniów klas III-X szkół podstawowych i realnych. W badaniu zastosowano kwestionariusze zainteresowań własnej konstrukcji opracowane w trzech wersjach dostosowanych do grup wiekowych uczniów. W wyniku badania stwierdzono zróżnicowanie zainteresowań uczniów ze względu na płeć w zakresie botaniki, w przypadku której dziewczęta wykazywały większe zainteresowanie. W polskiej próbie zainteresowania botaniczne dziewcząt ulegały jednak obniżeniu wraz z wiekiem. Zróżnicowanie w zależności od płci pogłębiało się w starszych grupach badanych niezależnie od kraju i obejmowało stopniowo inne dziedziny zainteresowań. Stwierdzono również istotne statystycznie różnice w poziomie zainteresowań biologicznych uczniów polskich i niemieckich w odniesieniu do wszystkich dziedzin zainteresowań biologicznych. Ta sama zależność odnosiła się do wszystkich przedmiotów nauczania – uczniowie polscy prezentowali wyższy poziom zainteresowań od uczniów niemieckich. Okazało się również, że uczniowie nie traktowali zainteresowania botaniką i zoologią jako odrębnych, natomiast zainteresowanie dziedzinami „człowiek” i „środowisko” traktowano jako oddzielne jednostki, nieodpowiadające innym biologicznym treściom nauczania. |
Deskryptory TESE: |
biologia, Polska, Niemcy, szkoła podstawowa, płeć, wiek |
TESE descriptors: |
biology, Poland, Germany, primary school, gender, age |
Publikacje: |
- Löwe, B. i Stawiński, W. (1995). Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich. Edukacja, 1, 46-57.
|