BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich
Typ badania: międzynarodowe
Data: 1991
Badacz: Bernard Löwe, Wiesław Stawiński
Abstrakt:

Celem badania było porównawcze ujęcie rozwoju zainteresowań biologicznych w przebiegu nauki szkolnej w Polsce (region południowo-wschodni) oraz w Niemczech (Kraj Badenia-Wirtembergia). Badaniem objęto 308 polskich uczniów klas V-VIII szkół podstawowych oraz 635 niemieckich uczniów klas III-X szkół podstawowych i realnych. W badaniu zastosowano kwestionariusze zainteresowań własnej konstrukcji opracowane w trzech wersjach dostosowanych do grup wiekowych uczniów. W wyniku badania stwierdzono zróżnicowanie zainteresowań uczniów ze względu na płeć w zakresie botaniki, w przypadku której dziewczęta wykazywały większe zainteresowanie. W polskiej próbie zainteresowania botaniczne dziewcząt ulegały jednak obniżeniu wraz z wiekiem. Zróżnicowanie w zależności od płci pogłębiało się w starszych grupach badanych niezależnie od kraju i obejmowało stopniowo inne dziedziny zainteresowań. Stwierdzono również istotne statystycznie różnice w poziomie zainteresowań biologicznych uczniów polskich i niemieckich w odniesieniu do wszystkich dziedzin zainteresowań biologicznych. Ta sama zależność odnosiła się do wszystkich przedmiotów nauczania – uczniowie polscy prezentowali wyższy poziom zainteresowań od uczniów niemieckich. Okazało się również, że uczniowie nie traktowali zainteresowania botaniką i zoologią jako odrębnych, natomiast zainteresowanie dziedzinami „człowiek” i „środowisko” traktowano jako oddzielne jednostki, nieodpowiadające innym biologicznym treściom nauczania.

Deskryptory TESE: biologia, Polska, Niemcy, szkoła podstawowa, płeć, wiek
TESE descriptors: biology, Poland, Germany, primary school, gender, age
Publikacje:
  • Löwe, B. i Stawiński, W. (1995). Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich. Edukacja, 1, 46-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"