| Tytuł badania: | 
		Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich | 
	
		
		
		
			
			| Typ badania: | 
			
				międzynarodowe			 | 
		
				
		| Data: | 
		1991 | 
	
	
		| Badacz: | 
		Bernard Löwe, Wiesław Stawiński | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 Celem badania było porównawcze ujęcie rozwoju zainteresowań biologicznych w przebiegu nauki szkolnej w Polsce (region południowo-wschodni) oraz w Niemczech (Kraj Badenia-Wirtembergia). Badaniem objęto 308 polskich uczniów klas V-VIII szkół podstawowych oraz 635 niemieckich uczniów klas III-X szkół podstawowych i realnych. W badaniu zastosowano kwestionariusze zainteresowań własnej konstrukcji opracowane w trzech wersjach dostosowanych do grup wiekowych uczniów. W wyniku badania stwierdzono zróżnicowanie zainteresowań uczniów ze względu na płeć w zakresie botaniki, w przypadku której dziewczęta wykazywały większe zainteresowanie. W polskiej próbie zainteresowania botaniczne dziewcząt ulegały jednak obniżeniu wraz z wiekiem. Zróżnicowanie w zależności od płci pogłębiało się w starszych grupach badanych niezależnie od kraju i obejmowało stopniowo inne dziedziny zainteresowań. Stwierdzono również istotne statystycznie różnice w poziomie zainteresowań biologicznych uczniów polskich i niemieckich w odniesieniu do wszystkich dziedzin zainteresowań biologicznych. Ta sama zależność odnosiła się do wszystkich przedmiotów nauczania – uczniowie polscy prezentowali wyższy poziom zainteresowań od uczniów niemieckich. Okazało się również, że uczniowie nie traktowali zainteresowania botaniką i zoologią jako odrębnych, natomiast zainteresowanie dziedzinami „człowiek” i „środowisko” traktowano jako oddzielne jednostki, nieodpowiadające innym biologicznym treściom nauczania. 		 | 
	
			
		| Deskryptory TESE: | 
		biologia, Polska, Niemcy, szkoła podstawowa, płeć, wiek | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		biology, Poland, Germany, primary school, gender, age | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Löwe, B. i Stawiński, W. (1995). Porównanie rozwoju zainteresowań biologicznych uczniów szkół polskich i niemieckich. Edukacja, 1, 46-57.
 
  |