BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości i cele życiowe nauczycieli
Data: listopad 1989 – luty 1990
Badacz: Wanda Dróżka
Abstrakt:

Celem badania było porównanie wyborów wartości i celów życiowych nauczycieli w różnym wieku z uwzględnieniem wartości ogólnospołecznych i życiowych. Badanie zrealizowano metodą ankietową; objęto nim 364 nauczycieli pracujących w różnego typu szkołach w województwie kieleckim i sąsiednich. Próba była reprezentatywna pod względem podstawowych cech społeczno-demograficznych i zawodowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w hierarchii naczelnych wartości nauczycieli dominowały wartości wydajnej pracy, wysokiego poziomu moralnego, wysokiej kultury umysłowej oraz „mądrych rządów”. Wśród wartości życia codziennego najwyżej ceniono rodzinę, pracę zawodową i wartości materialne, umożliwiające zapewnienie bytu rodzinie i realizację najważniejszych planów życiowych. Większość nauczycieli przywiązywała duże znaczenie do wartości i celów etosowych i osobowościowych (autorytet, uznanie, poczucie spełnionego obowiązku itp.), co świadczyło o dużym wpływie roli zawodowej. Na systemy wartości badanych największy wpływ różnicujący wywierał wiek. Nauczyciele starsi i najstarsi najwyżej cenili w życiu wartości etosowe i wykształcenie, najmłodsi zaś cenili wyżej od starszych wartości materialne i życiowe. Wartości ogólnospołeczne uzyskiwały natomiast wysoką liczbę wskazań niezależnie od wieku badanych. Zaobserwowano również wpływ płci, wykształcenia i stanu cywilnego. Kobiety słabiej dążyły do awansu zawodowego niż mężczyźni, silniej zaś do stabilizacji zawodowej.

Deskryptory TESE: nauczyciel, wartości obywatelskie, postawa, wiek, zawód nauczyciela
TESE descriptors: teacher, civic values, attitude, age, teaching profession
Publikacje:
  • Dróżka, W. (1992). Wartości i cele życiowe nauczycieli. Edukacja, 1, 49-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"