BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności w porozumiewaniu się młodzieży z nauczycielami
Data: 1991 – 1992
Badacz: Mieczysław Gałaś
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu, zakresu, tematyki i niektórych uwarunkowań porozumiewania się młodzieży z nauczycielami w procesie nauczania. W badaniu przyjęto szeroką koncepcję dialogu definiowanego na poziomie informatywnym i performatywnym. Badaniem ankietowym objęto 484 uczniów z 18 ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych, techników i liceów ogólnokształcących z różnych typów środowisk oraz 265 nauczycieli z tych samych typów szkół i środowisk. Wstępne wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież eliminowała z dialogu z nauczycielami szeroki zakres treści związanych z życiem osobistym, rodzinnym i koleżeńskim. Podobną tendencję zanotowano w przypadku życia szkolnego, nauki i postępowania nauczyciela. Uczniowie ograniczali się do wyrażania swoich myśli na temat formalnego funkcjonowania szkoły oraz roli ucznia. Młodzież ujawniała również niechęć do wypowiadania się na tematy bieżące, szeroko dyskutowane w społeczeństwie, zamiast tego uciekała w tematy zastępcze, bezpieczne. Stosunkowo duża liczba badanych uczniów unikała jakichkolwiek otwartych rozmów z nauczycielami. Uczniowie liceów ogólnokształcących, młodzież z dużych miast oraz osoby uzyskujące dobre i bardzo dobre wyniki w nauce najczęściej ukrywali własne odczucia przed nauczycielami w porównaniu z pozostałymi badanymi. Z kolei młodzież z ZSZ, ze środowisk wiejskich oraz uzyskująca słabe i średnie wyniki w nauce unikała najczęściej rozmów o życiu rodzinnym i nauce szkolnej. Najważniejszymi czynnikami blokującymi otwartą komunikację z nauczycielami był lęk przed konsekwencjami i nieprzewidzianymi zachowaniami nauczycieli.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, komunikacja werbalna, nauczyciel, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: teacher-student relation, verbal communication, teacher, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Gałaś, M. (1993). Trudności w porozumiewaniu się młodzieży z nauczycielami. Wstępne wyniki badań. Edukacja, 3, 38-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"