Abstrakt: |
Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: 1. Największe trudności w procesie nauczania-uczenia się biologii stanowi proces przyswajania wiedzy. 2. Trudności te spowodowane są obszerną ilością materiału do opanowania z danego zakresu materiału, w danej jednostce lekcyjnej oraz skomplikowaną terminologią. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 460 uczniów, w tym 258 z trzeciego etapu kształcenia i 202 z czwartego. Uczniowie należeli do następujących grup: uczący się w gimnazjum w mieście, uczący się w liceum i uczący się w gimnazjum na wsi. Uczniom gimnazjum w mieście najwięcej kłopotów podczas lekcji biologii sprawiało zapamiętywanie (38% wskazań); czynnik ten wymieniło również 73% uczniów liceum i 29% uczniów wiejskiego gimnazjum. Trudne terminy naukowe w kontekście problemów podczas lekcji biologii wskazało 24% gimnazjalistów z miasta, 14% licealistów i 15% gimnazjalistów ze wsi. Biologia nie należała do ulubionych przedmiotów respondentów. Znacznie wyżej ceniono język polski (28% gimnazjalistów z miasta, 37% licealistów, 41% gimnazjalistów ze wsi); historię (odpowiednio: 21%, 11%, 17%); wychowanie fizyczne (17%, 9%, 12%). Pamięciowy sposób uczenia się był preferowany przez 12% gimnazjalistów z miasta, 48% licealistów i 31% gimnazjalistów ze wsi. Rozumowe uczenie się wskazało jako ulubione odpowiednio: 84%, 62%, 37%. Pisanie notatek w tym kontekście wymieniło odpowiednio 31%, 41% i 25%. Badaczka na podstawie uzyskanych danych postulowała między innymi ograniczenie do minimum pamięciowego sposobu nauczania na rzecz nauczania rozumowego. Wskazała także na rolę różnorodnych form pracy domowej jako rozwijających umiejętności ucznia w wielu obszarach. |