BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności w procesie nauczania i uczenia się na III i IV etapie edukacyjnym
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Ilona Dzikowska-Żeber
Abstrakt:

Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: 1. Największe trudności w procesie nauczania-uczenia się biologii stanowi proces przyswajania wiedzy. 2. Trudności te spowodowane są obszerną ilością materiału do opanowania z danego zakresu materiału, w danej jednostce lekcyjnej oraz skomplikowaną terminologią. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 460 uczniów, w tym 258 z trzeciego etapu kształcenia i 202 z czwartego. Uczniowie należeli do następujących grup: uczący się w gimnazjum w mieście, uczący się w liceum i uczący się w gimnazjum na wsi. Uczniom gimnazjum w mieście najwięcej kłopotów podczas lekcji biologii sprawiało zapamiętywanie (38% wskazań); czynnik ten wymieniło również 73% uczniów liceum i 29% uczniów wiejskiego gimnazjum. Trudne terminy naukowe w kontekście problemów podczas lekcji biologii wskazało 24% gimnazjalistów z miasta, 14% licealistów i 15% gimnazjalistów ze wsi. Biologia nie należała do ulubionych przedmiotów respondentów. Znacznie wyżej ceniono język polski (28% gimnazjalistów z miasta, 37% licealistów, 41% gimnazjalistów ze wsi); historię (odpowiednio: 21%, 11%, 17%); wychowanie fizyczne (17%, 9%, 12%). Pamięciowy sposób uczenia się był preferowany przez 12% gimnazjalistów z miasta, 48% licealistów i 31% gimnazjalistów ze wsi. Rozumowe uczenie się wskazało jako ulubione odpowiednio: 84%, 62%, 37%. Pisanie notatek w tym kontekście wymieniło odpowiednio 31%, 41% i 25%. Badaczka na podstawie uzyskanych danych postulowała między innymi ograniczenie do minimum pamięciowego sposobu nauczania na rzecz nauczania rozumowego. Wskazała także na rolę różnorodnych form pracy domowej jako rozwijających umiejętności ucznia w wielu obszarach.

Deskryptory TESE: biologia, efekt uczenia się, postępy w nauce, trudności w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, wiedza, obszar miejski, obszar wiejski, praca domowa
TESE descriptors: biology, learning outcome, study progress, learning difficulty, re-assessment, knowledge, urban area, rural area, homework
Publikacje:
  • Dzikowska-Żeber, I. (2011). Trudności w procesie nauczania i uczenia się na III i IV etapie edukacyjnym. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 169-180). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"