BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja interpersonalna uczniów i nauczyciela w klasie szkolnej
Data: [1993]
Badacz: Anna Sobolewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie emocjonalnego nastawienia i postawy uczniów wobec nauczycieli oraz nauczycieli wobec uczniów. Badaniem objęto 170 uczniów dwóch klas czwartych i dwóch klas ósmych szkoły podstawowej oraz dwóch klas drugich liceum ogólnokształcącego. W próbie znalazło się również 12 nauczycieli języka polskiego i matematyki. Zastosowano zmodyfikowany kwestionariusz ankiety opracowany przez B. Jenkinsa i R. Lippitta. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele i uczniowie błędnie postrzegali swoje wzajemne oczekiwania. Obie strony bardzo rzadko umiały powiedzieć, co w sobie nawzajem lubiły. Najwięcej zbieżnych odpowiedzi pojawiło się w przypadku aktywności na lekcji, ciszy i skupienia podczas zajęć oraz przygotowania do lekcji. Nauczyciele nie zdawali sobie sprawy, że uczniowie oczekiwali od nich kontaktów bardziej osobistych, rozmów na życiowe tematy, skracania sztucznego dystansu między nauczycielem i uczniem. Uczniowie cenili również nauczycieli wymagających i prowadzących lekcje w formie dyskusji. Obie grupy badanych były natomiast zgodne co do potrzeby sprawiedliwości nauczycieli wobec uczniów. Od nauczycieli języka polskiego oczekiwano ciepła, zrozumienia, akceptacji i dopiero w dalszej kolejności dobrego przygotowania do egzaminów. Natomiast od nauczyciela matematyki oczekiwano dobrego, merytorycznego przygotowania do egzaminów, następnie zapewnienia komfortu psychicznego, czasem – nieprzychodzenia do szkoły.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, postawa, szkoła podstawowa, szkoła średnia
TESE descriptors: interpersonal relations, teacher-student relation, attitude, primary school, secondary school
Publikacje:
  • Sobolewska, A. (1993). Percepcja interpersonalna uczniów i nauczyciela w klasie szkolnej. (Zgodność i sprzeczność wzajemnych oczekiwań). Edukacja, 3, 55-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"