BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój umysłowy młodzieży akademickiej. Kompetencje poznawcze studentów pedagogiki
Data: [1994]
Badacz: Janusz Trempała
Abstrakt:

Przegląd badań dotyczył stanu kompetencji poznawczych studentów kierunków pedagogicznych. Omówiono zmiany ilościowe w zakresie inteligencji ogólnej studentów na przykładzie badań M. Susłowskiej i Z. Nęckiego (1977), A. Andruszkiewicza (1985) i T. Rostowskiej (1985). Poruszono również problem jakościowych zmian w formach poznania; odwołano się do badania dotyczącego poziomu rozwoju operacji umysłowych studentów pedagogiki (Trempała, 1989), a także do badań z zakresu rozwoju myślenia w okresie wczesnej dorosłości (Tyszkowa, 1984, 1991). Omówiono następnie rozwój myślenia kontekstualnego w rozumowaniu logicznym i moralnym młodzieży (Trempała, 1989). W wyniku przeglądu stwierdzono, że w psychometrycznym pomiarze inteligencji studenci pedagogiki osiągali ponadprzeciętny poziom funkcjonowania intelektualnego w porównaniu z ogólną populacją, przy czym ich osiągnięcia akademickie zależały nie tylko od inteligencji, lecz także od struktury zdolności intelektualnych oraz specyfiki kierunku studiów. W okresie studiów dokonywały się ponadto istotne przekształcenia w strukturach poznawczych, które nie zawsze ukierunkowane są na pożądaną z punktu widzenia tradycyjnych poglądów „dojrzałość poznawczą”. Prowadziło to do wniosku, że stadia skonsolidowanych operacji formalnych J. Piageta nie były uniwersalne.

Deskryptory TESE: młodzież, student, szkoła wyższa, kompetencje, rozwój poznawczy
TESE descriptors: youth, student, higher education, competence, cognitive development
Publikacje:
  • Trempała, J. (1994). Rozwój umysłowy młodzieży akademickiej. Kompetencje poznawcze studentów pedagogiki. Edukacja, 4, 58-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"