Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozwój usług edukacyjnych a zmieniający się rynek pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 |
Badacz: |
Marek Leszczyński |
Abstrakt: |
Głównym celem badania było: ukazanie obecnej sytuacji studentów studiujących w systemie zaocznym, ich oczekiwań wobec rynku pracy po skończeniu studiów, a także zagrożeń związanych z narastającym bezrobociem. Ważne także były postawy oraz motywy podjęcia studiów przez respondentów. W badaniu wzięli udział studenci studiów zaocznych z kierunków: zarządzanie i marketing oraz zarządzanie w budownictwie i gospodarka przestrzenna. Badanie przeprowadzono w Warszawie, Łodzi i Lublinie. Badano studentów szkół publicznych oraz prywatnych. Łącznie zgromadzono 262 ankiety (60 – Lublin, 86 – Łódź, 116 – Warszawa). Wyniki badania wskazują, że głównym motywem podjęcia studiów jest chęć zdobycia wiedzy przez badanych (82% – Warszawa, 72% – Łódź). Ważny dla respondentów z Warszawy był także czynnik awansu stanowiskowego po ukończeniu studiów (52%). Zmiana sytuacji finansowej również była istotna dla połowy badanych ze stolicy, a możliwość zmiany pracy – dla co trzeciego respondenta z tego terenu. W Łodzi co drugi badany kończy studia, by poprawić swój status materialny (54%; podobna sytuacja jest w Lublinie – 53%) i dla awansu stanowiskowego (36%) bądź chęci uzyskania zatrudnienia (32%). Doniesienie zawiera także procentowe informacje na temat źródeł pokrycia kosztów studiów, skłonności do mobilności zawodowej oraz przestrzennej badanych, a także ocenę sytuacji na rynku pracy. |
Deskryptory TESE: |
student, edukacja dorosłych, postawa, rynek pracy, badania edukacyjne, praca, motywacja, bezrobocie |
TESE descriptors: |
student, adult education, attitude, labour market, educational research, labour, motivation, unemployment |
Publikacje: |
- Leszczyński, M. (2001). Rozwój usług edukacyjnych a zmieniający się rynek pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 44-56.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.