Tytuł badania: |
Analiza wyników egzaminu maturalnego z biologii |
Data: |
2006 |
Badacz: |
Violetta Panfil |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza wyników matury z biologii z 2006 roku. Wykorzystano dane opublikowane przez CKE, analizie poddano oba arkusze egzaminacyjne – arkusz z poziomu podstawowego i rozszerzonego. Czas przeznaczony na rozwiązanie każdego arkusza wynosił 120 min. Egzamin maturalny z biologii okazał się dla zdających trudny – 57% uczniów nie opanowało wszystkich umiejętności, które sprawdzały zadania z arkusza pierwszego. Największe trudności maturzyści mieli w zakresie: opisywania i wyjaśniania zjawisk i procesów biologicznych (z nazwaniem elementów tych procesów); opisywaniem i wyjaśnianiem zasad dziedziczenia cech; planowaniem doświadczenia uwzględniającego określenie próby badawczej i kontrolnej oraz sposobem rejestrowania wyników; interpretowaniem informacji i wyjaśnianiem zależności przyczynowo-skutkowych między prezentowanymi faktami; przetwarzaniem informacji według poznanych zasad (szczególnie z redagowaniem i konstruowaniem schematu na podstawie opisu); formułowaniem opinii i dobieraniem racjonalnych argumentów. Istotnym czynnikiem obniżającym wyniki matury mogło być niedokładne odczytywanie poleceń i wypisywanie informacji, które nie były punktowane. Uczniowie dobrze radzili sobie natomiast z odczytywaniem informacji z tabeli i schematu oraz z konstruowaniem diagramu słupkowego. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, egzamin końcowy, szkoła średnia, biologia, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
examination, final examination, secondary school, biology, learning outcome |
Publikacje: |
- Panfil, V. (2006). Analiza wyników egzaminu maturalnego z biologii. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 36-49.
|