BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza wyników egzaminu maturalnego z biologii
Data: 2006
Badacz: Violetta Panfil
Abstrakt:

Celem badania była analiza wyników matury z biologii z 2006 roku. Wykorzystano dane opublikowane przez CKE, analizie poddano oba arkusze egzaminacyjne – arkusz z poziomu podstawowego i rozszerzonego. Czas przeznaczony na rozwiązanie każdego arkusza wynosił 120 min. Egzamin maturalny z biologii okazał się dla zdających trudny – 57% uczniów nie opanowało wszystkich umiejętności, które sprawdzały zadania z arkusza pierwszego. Największe trudności maturzyści mieli w zakresie: opisywania i wyjaśniania zjawisk i procesów biologicznych (z nazwaniem elementów tych procesów); opisywaniem i wyjaśnianiem zasad dziedziczenia cech; planowaniem doświadczenia uwzględniającego określenie próby badawczej i kontrolnej oraz sposobem rejestrowania wyników; interpretowaniem informacji i wyjaśnianiem zależności przyczynowo-skutkowych między prezentowanymi faktami; przetwarzaniem informacji według poznanych zasad (szczególnie z redagowaniem i konstruowaniem schematu na podstawie opisu); formułowaniem opinii i dobieraniem racjonalnych argumentów. Istotnym czynnikiem obniżającym wyniki matury mogło być niedokładne odczytywanie poleceń i wypisywanie informacji, które nie były punktowane. Uczniowie dobrze radzili sobie natomiast z odczytywaniem informacji z tabeli i schematu oraz z konstruowaniem diagramu słupkowego.

Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, szkoła średnia, biologia, efekt uczenia się
TESE descriptors: examination, final examination, secondary school, biology, learning outcome
Publikacje:
  • Panfil, V. (2006). Analiza wyników egzaminu maturalnego z biologii. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 36-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"