Obserwuj
Tytuł badania: |
Sytuacja rodzinna i materialna młodych Polaków i ich postawy konsumpcyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
14 maja 2013 – 21 maja 2013 |
Badacz: |
Krzysztof Zagórski |
Abstrakt: |
Badanie zostało zaprojektowane i opracowane przez studentów Akademii Leona Koźmińskiego jako rezultat współpracy między Fundacją CBOS i uczelnią. Umowa ta umożliwia studentom Akademii Leona Koźmińskiego systematyczne uczestnictwo w badaniach opinii publicznej CBOS-u, w tym przypadku badania ankietowego Omnibus, którym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1072). Omawiana próba dzieliła się na dwie grupy wiekowe: 18-24 lata (N = 126) oraz 25-29 lat (N = 78). Celem badania było określenie warunków rodzinnego, edukacyjnego, zawodowego i materialnego funkcjonowania młodych Polaków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wydłuża się okres nauki młodzieży, przypuszczalnie w związku z postrzeganiem wykształcenia jako inwestycji w rozwój i konieczny warunek sprostania zmianom we współczesnym świecie. Choć wykształcenie nie może być już traktowane jako jednoznaczny prognostyk sukcesu zawodowego, wymogi rynku pracy uczyniły je warunkiem koniecznym. Znaczącym wsparciem w tym kontekście jest dla młodzieży rodzina ponosząca koszty wydłużającego się okresu usamodzielnienia i wynikających z tego trudności. Głównym motywem rozpoczęcia pracy przez badanych była chęć zdobycia niezależności. Badana młodzież w wieku 18-29 lat jest pierwszym pokoleniem poddanym wpływowi ideologii konsumpcyjnej – respondenci są aktywnymi konsumentami, a pieniądze traktują bardziej jako środek do celu w postaci ciekawego życia niż oznakę prestiżu. W swoich wyborach konsumenckich kierują się bardziej marką niż ceną. Zakupy sprawiają większości badanych przyjemność, choć respondenci potrafili spędzać przyjemnie czas niezależnie od posiadanych pieniędzy. Na tej podstawie można było wnioskować, że dyplom akademicki pozostaje społecznie pożądany pomimo postępującej społecznej dewaluacji. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, rodzina, Polska, konsumpcja, edukacja |
TESE descriptors: |
youth, family, Poland, consumption, education |
Publikacje: |
- CBOS. (2013). Sytuacja rodzinna i materialna młodych Polaków i ich postawy konsumpcyjne. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_165_13.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.