BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja rodzinna i materialna młodych Polaków i ich postawy konsumpcyjne
Instytucja:
Data: 14 maja 2013 – 21 maja 2013
Badacz: Krzysztof Zagórski
Abstrakt:

Badanie zostało zaprojektowane i opracowane przez studentów Akademii Leona Koźmińskiego jako rezultat współpracy między Fundacją CBOS i uczelnią. Umowa ta umożliwia studentom Akademii Leona Koźmińskiego systematyczne uczestnictwo w badaniach opinii publicznej CBOS-u, w tym przypadku badania ankietowego Omnibus, którym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1072). Omawiana próba dzieliła się na dwie grupy wiekowe: 18-24 lata (N = 126) oraz 25-29 lat (N = 78). Celem badania było określenie warunków rodzinnego, edukacyjnego, zawodowego i materialnego funkcjonowania młodych Polaków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wydłuża się okres nauki młodzieży, przypuszczalnie w związku z postrzeganiem wykształcenia jako inwestycji w rozwój i konieczny warunek sprostania zmianom we współczesnym świecie. Choć wykształcenie nie może być już traktowane jako jednoznaczny prognostyk sukcesu zawodowego, wymogi rynku pracy uczyniły je warunkiem koniecznym. Znaczącym wsparciem w tym kontekście jest dla młodzieży rodzina ponosząca koszty wydłużającego się okresu usamodzielnienia i wynikających z tego trudności. Głównym motywem rozpoczęcia pracy przez badanych była chęć zdobycia niezależności. Badana młodzież w wieku 18-29 lat jest pierwszym pokoleniem poddanym wpływowi ideologii konsumpcyjnej – respondenci są aktywnymi konsumentami, a pieniądze traktują bardziej jako środek do celu w postaci ciekawego życia niż oznakę prestiżu. W swoich wyborach konsumenckich kierują się bardziej marką niż ceną. Zakupy sprawiają większości badanych przyjemność, choć respondenci potrafili spędzać przyjemnie czas niezależnie od posiadanych pieniędzy. Na tej podstawie można było wnioskować, że dyplom akademicki pozostaje społecznie pożądany pomimo postępującej społecznej dewaluacji.

Deskryptory TESE: młodzież, rodzina, Polska, konsumpcja, edukacja
TESE descriptors: youth, family, Poland, consumption, education
Publikacje:
  • CBOS. (2013). Sytuacja rodzinna i materialna młodych Polaków i ich postawy konsumpcyjne. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_165_13.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"