Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykształcenie ma znaczenie? |
Instytucja: |
|
Data: |
6 czerwca 2013 – 12 czerwca 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było rozstrzygnięcie, czy ankietowani dostrzegają dewaluację wykształcenia wyższego w Polsce. Badaniem ankietowym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1010). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wiara Polaków w sens zdobywania wykształcenia osłabła. Tylko 82% respondentów uważało, że warto zdobywać wykształcenie w Polsce. Tymczasem w listopadzie 2009 roku odsetek ten wyniósł 89%, w kwietniu 2009 roku – 91%, w 2004 i 2007 roku – 93%. Nadal jednak zdaniem większości respondentów warto się uczyć, ponieważ ludziom z wykształceniem łatwiej osiągnąć sukces zawodowy (80%) i zapewnić sobie odpowiednie warunki materialne (64%). Niezmiennie wysokie pozostały aspiracje edukacyjne badanych – zdecydowana większość pragnie osiągnąć wykształcenie wyższe (73% wybrałoby je dla synów, 76% dla córek). Paradoksalnie największe przekonanie o sensowności uczenia się cechowało absolwentów szkół wyższych, którzy jednocześnie pozostawali najbardziej krytyczni wobec wartości wyższego wykształcenia. |
Deskryptory TESE: |
społeczeństwo, postawa, Polska, edukacja, motywacja, szkolnictwo wyższe |
TESE descriptors: |
society, attitude, Poland, education, motivation, higher education |
Publikacje: |
- CBOS. (2013). Wykształcenie ma znaczenie? Pobrane z www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_096_13.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.