BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie ma znaczenie?
Instytucja:
Data: 6 czerwca 2013 – 12 czerwca 2013
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy ankietowani dostrzegają dewaluację wykształcenia wyższego w Polsce. Badaniem ankietowym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1010). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wiara Polaków w sens zdobywania wykształcenia osłabła. Tylko 82% respondentów uważało, że warto zdobywać wykształcenie w Polsce. Tymczasem w listopadzie 2009 roku odsetek ten wyniósł 89%, w kwietniu 2009 roku – 91%, w 2004 i 2007 roku – 93%. Nadal jednak zdaniem większości respondentów warto się uczyć, ponieważ ludziom z wykształceniem łatwiej osiągnąć sukces zawodowy (80%) i zapewnić sobie odpowiednie warunki materialne (64%). Niezmiennie wysokie pozostały aspiracje edukacyjne badanych – zdecydowana większość pragnie osiągnąć wykształcenie wyższe (73% wybrałoby je dla synów, 76% dla córek). Paradoksalnie największe przekonanie o sensowności uczenia się cechowało absolwentów szkół wyższych, którzy jednocześnie pozostawali najbardziej krytyczni wobec wartości wyższego wykształcenia.

Deskryptory TESE: społeczeństwo, postawa, Polska, edukacja, motywacja, szkolnictwo wyższe
TESE descriptors: society, attitude, Poland, education, motivation, higher education
Publikacje:
  • CBOS. (2013). Wykształcenie ma znaczenie? Pobrane z www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_096_13.PDF‎
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"