BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja środowiskowa w gimnazjum – założenia a rzeczywistość
Instytucja:
Data: 2000 – 2001
Badacz: Danuta Cichy, Ilona Żeber-Dzikowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny edukacji ekologicznej po wprowadzeniu reformy szkolnej. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety, którą objęto 80 nauczycieli i 100 uczniów gimnazjum z województwa śląskiego. Wiek nauczycieli mieścił się najczęściej w przedziale 31-40 lat (42,5%), wszyscy posiadali wykształcenie wyższe. Badanie przeprowadzono głównie w szkołach miejskich (92,5%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ocenie nauczycieli poziom wiedzy ekologicznej uczniów był najczęściej dostateczny (32,5%). W edukacji ekologicznej wykorzystywano zwykle formę nauczania i uczenia się, jaką są zajęcia w terenie (ścieżki, rajdy, udział w akcjach lokalnych i ogólnopolskich, organizowanie konkursów wiedzy ekologicznej). W opinii badanych nauczycieli reforma szkolna pozytywnie wpłynęła na edukację ekologiczną w gimnazjum i przygotowała ich do prowadzenia tego rodzaju kształcenia z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych. Ponadto lepiej sprecyzowano cele nauczania i uaktualniono treści edukacyjne.

Deskryptory TESE: gimnazjum, środowisko, reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, program nauczania
TESE descriptors: lower secondary, environment, curriculum reform, educational reform, curriculum
Publikacje:
  • Cichy, D. i Żeber-Dzikowska, I. (2005). Edukacja środowiskowa w gimnazjum – założenia a rzeczywistość. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2, 32-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"