Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny edukacji ekologicznej po wprowadzeniu reformy szkolnej. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety, którą objęto 80 nauczycieli i 100 uczniów gimnazjum z województwa śląskiego. Wiek nauczycieli mieścił się najczęściej w przedziale 31-40 lat (42,5%), wszyscy posiadali wykształcenie wyższe. Badanie przeprowadzono głównie w szkołach miejskich (92,5%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ocenie nauczycieli poziom wiedzy ekologicznej uczniów był najczęściej dostateczny (32,5%). W edukacji ekologicznej wykorzystywano zwykle formę nauczania i uczenia się, jaką są zajęcia w terenie (ścieżki, rajdy, udział w akcjach lokalnych i ogólnopolskich, organizowanie konkursów wiedzy ekologicznej). W opinii badanych nauczycieli reforma szkolna pozytywnie wpłynęła na edukację ekologiczną w gimnazjum i przygotowała ich do prowadzenia tego rodzaju kształcenia z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych. Ponadto lepiej sprecyzowano cele nauczania i uaktualniono treści edukacyjne. |