Obserwuj
Tytuł badania: |
Do czego potrzebna jest grupa? |
Data: |
2001 |
Badacz: |
Ewa Bąk, Katarzyna Bobrowska-Jabłońska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i jakie zmienne osobowościowe mają znaczenie przy wyborze grupy? Jakie korzyści widzą studenci z przynależności do grupy, w tym dla przyszłej pracy zawodowej? Z czego – w grupie – studenci czerpią satysfakcję? Ile czasu poświęcają grupie? Próba badawcza liczyła 71 osób (w tym 43 kobiety i 28 mężczyzn). Dobór miał charakter celowy. Za pośrednictwem ankieterów przebadano podobną liczbę osób należących do pewnych grup – w tym: formalnej (N = 13), nieformalnej (N = 13), nienależących do żadnej grupy (N = 26) oraz należących do grupy formalnej i nieformalnej (N = 19). Do zebrania materiału posłużono się autorską ankietą oraz kwestionariuszem osobowości (NEO-FFI). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że im wyższy rok studiów, tym bardziej sformalizowana grupa, do której należeli studenci. Zaobserwowano również, że ankietowani należący do grup (formalnych czy nieformalnych) poświęcali im stosunkowo dużo czasu (od kilku do kilkunastu godzin tygodniowo). Jednocześnie odnotowano, że studenci dłużej należeli do grup nieformalnych niż formalnych. Wśród korzyści uzyskiwanych w związku z przynależnością do grup badani najczęściej wymieniali: możliwość zdobycia umiejętności współpracy w grupie, realizację różnorodnych projektów, poznawanie ludzi, łatwiejszy dostęp do stypendiów oraz wyjazdów zagranicznych. |
Deskryptory TESE: |
stowarzyszenie, integracja studentów, student, życie studenckie, postawa, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
association, student integration, student, student life, attitude, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Bąk, E. i Bobrowska-Jabłońska, K. (2004). Do czego potrzebna jest grupa? e-mentor, 1, 21-24.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.