Abstrakt: |
Celem badania było przeprowadzenie oceny efektywności kształcenia ogólnopolskiego programu edukacyjnego Czysta Wisła i Rzeki Pomorza w zakresie kształtowania postaw rodziców młodzieży szkolnej. Program zrealizowano w latach 1994-2002 w 128 gminach z całej Polski. Edukacja prowadzona była w szkołach i miejscowych urzędach administracji samorządowej, których zadaniem było oddziaływanie na społeczeństwo lokalne. Najczęściej spotykanymi formami działania szkół była inspiracja rodziców do uczestnictwa w sejmikach ekologicznych oraz akcjach prośrodowiskowych i imprezach szkolnych. Badaniem ankietowym objęto 1527 rodziców uczniów z dziewięciu województw, w tym grupę kontrolną 225 rodziców uczniów czterech szkół, w których nie realizowano programu. W badaniu uczestniczyło ponadto 100 nauczycieli i 76 pracowników urzędów gmin. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczestnictwo uczniów w projekcie edukacji środowiskowej pozytywnie wpływało na zasób wiedzy ich rodziców. Realizacja w szkole programu edukacji środowiskowej wpłynęła na kształtowanie postaw prośrodowiskowych rodziców, które inspirowane były uczestnictwem dzieci w programie. Oznaczało to, że organizacja tego typu programów w szkołach może pomóc władzom gminy w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. |