Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie sposobu postrzegania współczesnych zagrożeń o charakterze ogólnoświatowym wśród studentów. Badaniem ankietowym objęto 96 osób, w tym studentów drugiego roku pedagogiki oraz czwartego roku kierunków przyrodniczych (biologii i ochrony środowiska). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w hierarchii zagrożeń studentów dominowały degradacja i zanieczyszczenie środowiska (35%), na kolejnym miejscu znalazły się konflikty zbrojne i użycie broni masowego rażenia (19%), następnie choroby cywilizacyjne i społeczne (17%), zagrożenia społeczno-ekonomiczne (16%) oraz występowanie klęsk żywiołowych (13%). Wśród zanieczyszczeń środowiska wymieniano dziurę ozonową, niszczenie lasów, szkodliwe promieniowanie, skażenie chemiczne, zanieczyszczenie pyłowe i gazowe, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze, wyczerpywanie się zasobu słodkich wód oraz odpady i śmieci. W grupie studentów kierunków przyrodniczych na pierwszym miejscu w hierarchii zagrożeń znalazły się te związane ze sferą społeczno-ekonomiczną (32%), w tym przeludnienie, głód, dysproporcje ekonomiczne, zwiększona konsumpcja, globalizacja, zbyt duży wpływ robotyki, brak tolerancji, fanatyzm, nacjonalizm, ksenofobia itp. |