BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesne tendencje w badaniach nad nauczycielem
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Stanisław Dylak, Krzysztof Wawrzyniak
Abstrakt:

Badania polegały na weryfikacji tematów badawczych dotyczących nauczyciela. Tematy te prezentowano podczas międzynarodowych konferencji naukowych, organizowanych przez takie organizacje edukacyjne jak: Stowarzyszenie Technologii i Komunikacji Edukacyjnej (AECT) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Studiów nad Nauczycielami i Nauczaniem (ISATT). Konferencje, których organizatorem był ISATT, odbyły się w latach 1997, 2001, 2003; konferencje organizowane przez AECT w 2000 i 2002 roku. Analiza abstraktów (238) wszystkich wystąpień konferencyjnych (głównie o charakterze sprawozdań badawczych z metod jakościowych i ilościowych) pozwoliła na wytypowanie ośmiu obszarów tematycznych, według których dokonano zestawień na temat najpopularniejszego tematu w danym kontekście. Były to: praca nauczyciela – strategie, kompetencje (konteksty pracy); kształcenie nauczycieli (technologie informacyjne); stawanie się nauczycielem – budowanie wiedzy (między prywatną a publiczną sferą życia nauczyciela, sposoby budowania wiedzy); rozwój zawodowy i doskonalenie (technologie informacyjne); uczenie się w miejscu pracy (praktyka a teoria); kontekst, środowisko i warunki pracy nauczyciela (klasowe środowisko uczenia się, kulturowe i polityczne uwarunkowania); myślenie nauczycieli o sobie, myślenie o nauczycielach (tożsamość, filozofia, teorie); podejścia badawcze w pedeutologii (nauczanie jako narracja). Wyniki analiz wskazały, że najczęściej pojawiającą się tematyką dotyczącą nauczycieli jest ich kształcenie (51%), najrzadziej natomiast uczenie się w miejscu pracy (12%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, praca, kompetencje, kształcenie nauczycieli, rozwój umiejętności zawodowych, doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczenie się
TESE descriptors: teacher, labour, competence, teacher education, skill development, in-service teacher training, learning
Publikacje:
  • Dylak, S. i Wawrzyniak, K. (2003). Współczesne tendencje w badaniach nad nauczycielem. Neodidagmata, 25/26, 87-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"