
Obserwuj
Tytuł badania: |
Współczesne tendencje w badaniach nad nauczycielem |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
1997 |
Badacz: |
Stanisław Dylak, Krzysztof Wawrzyniak |
Abstrakt: |
Badania polegały na weryfikacji tematów badawczych dotyczących nauczyciela. Tematy te prezentowano podczas międzynarodowych konferencji naukowych, organizowanych przez takie organizacje edukacyjne jak: Stowarzyszenie Technologii i Komunikacji Edukacyjnej (AECT) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Studiów nad Nauczycielami i Nauczaniem (ISATT). Konferencje, których organizatorem był ISATT, odbyły się w latach 1997, 2001, 2003; konferencje organizowane przez AECT w 2000 i 2002 roku. Analiza abstraktów (238) wszystkich wystąpień konferencyjnych (głównie o charakterze sprawozdań badawczych z metod jakościowych i ilościowych) pozwoliła na wytypowanie ośmiu obszarów tematycznych, według których dokonano zestawień na temat najpopularniejszego tematu w danym kontekście. Były to: praca nauczyciela – strategie, kompetencje (konteksty pracy); kształcenie nauczycieli (technologie informacyjne); stawanie się nauczycielem – budowanie wiedzy (między prywatną a publiczną sferą życia nauczyciela, sposoby budowania wiedzy); rozwój zawodowy i doskonalenie (technologie informacyjne); uczenie się w miejscu pracy (praktyka a teoria); kontekst, środowisko i warunki pracy nauczyciela (klasowe środowisko uczenia się, kulturowe i polityczne uwarunkowania); myślenie nauczycieli o sobie, myślenie o nauczycielach (tożsamość, filozofia, teorie); podejścia badawcze w pedeutologii (nauczanie jako narracja). Wyniki analiz wskazały, że najczęściej pojawiającą się tematyką dotyczącą nauczycieli jest ich kształcenie (51%), najrzadziej natomiast uczenie się w miejscu pracy (12%). |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, praca, kompetencje, kształcenie nauczycieli, rozwój umiejętności zawodowych, doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczenie się |
TESE descriptors: |
teacher, labour, competence, teacher education, skill development, in-service teacher training, learning |
Publikacje: |
- Dylak, S. i Wawrzyniak, K. (2003). Współczesne tendencje w badaniach nad nauczycielem. Neodidagmata, 25/26, 87-96.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.