BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Kosz i walizeczka”, czyli o niektórych problemach edukacji matematycznej
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Jolanta Seidel, Maria Sobieszczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były kompetencje przyszłych nauczycieli w klasach I-III w zakresie nauczania matematyki oraz ich motywacje do pracy z uczniami. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 62 studentów trzeciego roku kształcenia zintegrowanego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 25% respondentów pochodziło ze wsi, 29,7% z małego miasta, 45,3% z miasta. 46 studentów ukończyło liceum ogólnokształcące, dziewięciu liceum zawodowe, a siedmiu technikum. Na świadectwie maturalnym średnia ocena z matematyki wśród studentów ze wsi wynosiła 3,27, wśród studentów z małego miasta – 3,10, a wśród studentów z miasta – 3,20. 30,6% badanych deklarowało, że lubią matematykę, dla blisko 40% przedmiot ten był obojętny, a 31,9% w ogóle nie lubiło matematyki. Ponad połowa badanych jako powód braku zainteresowania matematyką podała słabe nauczanie tego przedmiotu przez nauczycieli w szkole średniej. 28,1% skarżyło się na to, że matematyka wymaga wytrwałości i dużej liczby ćwiczeń. 26,6% studentów sądziło, że przedmiot ten wymaga zdolności matematycznych, pamięci i logicznego myślenia. W opinii 20,3% studentów matematyka to bardzo trudny przedmiot. Nieco ponad 70% badanych wybrało kształcenie zintegrowane, ponieważ lubili pracę z dziećmi i w ogóle dzieci. 35,9% studentów zawsze chciało pracować w zawodzie nauczyciela. Tylko 3,1% zdecydowało się na taki wybór kierunku ze względu na sugestie znajomych.

Deskryptory TESE: matematyka, zawód nauczyciela, wybór studiów, motywacja, jakość kształcenia
TESE descriptors: mathematics, teaching profession, choice of studies, motivation, quality of education
Publikacje:
  • Seidel, J. i Sobieszczyk, M. (2007). „Kosz i walizeczka”, czyli o niektórych problemach edukacji matematycznej. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 285-291). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"