Abstrakt: |
Przedmiotem badania były kompetencje przyszłych nauczycieli w klasach I-III w zakresie nauczania matematyki oraz ich motywacje do pracy z uczniami. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 62 studentów trzeciego roku kształcenia zintegrowanego na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 25% respondentów pochodziło ze wsi, 29,7% z małego miasta, 45,3% z miasta. 46 studentów ukończyło liceum ogólnokształcące, dziewięciu liceum zawodowe, a siedmiu technikum. Na świadectwie maturalnym średnia ocena z matematyki wśród studentów ze wsi wynosiła 3,27, wśród studentów z małego miasta – 3,10, a wśród studentów z miasta – 3,20. 30,6% badanych deklarowało, że lubią matematykę, dla blisko 40% przedmiot ten był obojętny, a 31,9% w ogóle nie lubiło matematyki. Ponad połowa badanych jako powód braku zainteresowania matematyką podała słabe nauczanie tego przedmiotu przez nauczycieli w szkole średniej. 28,1% skarżyło się na to, że matematyka wymaga wytrwałości i dużej liczby ćwiczeń. 26,6% studentów sądziło, że przedmiot ten wymaga zdolności matematycznych, pamięci i logicznego myślenia. W opinii 20,3% studentów matematyka to bardzo trudny przedmiot. Nieco ponad 70% badanych wybrało kształcenie zintegrowane, ponieważ lubili pracę z dziećmi i w ogóle dzieci. 35,9% studentów zawsze chciało pracować w zawodzie nauczyciela. Tylko 3,1% zdecydowało się na taki wybór kierunku ze względu na sugestie znajomych. |